lördag 29 mars 2014

Ingens favorit

Ja, förutom min då.
Ingen i min familj gillar Flygande Jakob. Förutom jag.
Fast idag förbarmade sig Andreas, och det blev Flygande Jakob till middag :) *yay*
Och han tyckte till och med att det var helt ok. Ingen favorit fortfarande, men helt ok. 


En gång för många år sen, i mitt förra liv, gjorde jag en Flygande Jakob där man enligt receptet jag då följde, skulle koka riset och ha längst ner i formen, under kyckling och banan och sås och sånt.
Den blev verkligen ASäcklig!! Så varning varning, gör ALDRIG så. Det blev bara som en stor gröt som bara växte i munnen.

Idag gjorde jag en annan variant som blev desto godare, såhär:

Flygande Jakob


3 kycklingfiléer
1 banan
3 dl vispgrädde
2 dl chilisås
1 tsk curry
salt, peppar
2 pkt bacon
en stor näve rostade och saltade jordnötter

Skär kycklingfiléerna i stora bitar, typ 5 bitar av varje filé. Stek dem i stekpanna så de blir genomstekta. Salta, peppra och lägg i en ugnsform.
Skär bananen i slantar, fördela över kycklingen.
Vispa grädden, häll i chilisåsen samt curryn, och så lite salt och peppar.
Bre chiligrädden över kyckling och banan, ställ in i ugnen 225 grader ca 20 minuter.

Under tiden kokar du riset och skär baconet i små bitar. Stek baconet så det blir knaperstekt, låt rinna av på en tallrik med hushållspapper.

När du tar ut formen ur ugnen, strör du över det knaperstekta baconet och jordnötterna.

Ät med ris och en fräsch sallad. 





1 kommentar:

  1. Känner igen det där. Här gillar bara sambon och jag det.

    SvaraRadera