onsdag 12 mars 2014

En vårig favoritkaka

När jag pluggade på universitetet i Karlstad, var vi några brudar som sände studentradio en gång i veckan.
Där radiostudion var, fanns det nån slags fik också. Där sålde de en kaka som jag köpte varendaste vecka. Det var som kärleksmums, fast utan choklad och med mycket godare glasyr!
Jag fick sedermera veta att det hette Silviakaka, något som säkert hela världen visste om redan utom jag :).
Fortfarande är Silviakakan en favorit för mig. Och den passar extra fint såhär års, med sin gula färg :). Dessutom blir den extra gul eftersom jag numera kan baka med egna ägg igen, eftersom mina hönor har börjat lägga ägg på löpande band (ja, nästan i alla fall).

Såhär är mitt väl beprövade recept på Silviakaka. Det är för en hel långpanna, alltså en ugnsplåt med kanter. Det blir ungefär en miljon bitar :).

Silviakaka


6 ägg
6 dl strösocker
6 dl vetemjöl
6 tsk bakpulver
3 dl kallt vatten

Glasyr: 
175 g smör
6-7 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk pressad citronsaft
2 äggulor

Kokosflingor

Vispa ägg och socker fluffigt. Tillsätt mjölet med bakpulvret i. Rör i vattnet. 
Häll ut i en plåt som du haft bakplåtspapper i samt smort med smält smör.
Grädda i mitten av ugnen, 175 grader, i ca 25 minuter. 

När det är typ fem minuter kvar kan du börja med glasyren. Smält smöret, ta av kastrullen från plattan och rör ner florsocker och vaniljsocker. Rör om ordentligt. Rör i äggulor och citronsaft, rör om ordentligt igen. Om glasyren känns lite hård så ställ kastrullen på den avstängda plattan och rör om en stund.
Häll glasyren över den varma kakan. Strössla över rikligt med kokosflingor. 




3 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar Silviakaka. Men numera kan jag inte äta mjöl (tål ej) plus att jag inte vill äta socker. Men sugen blir jag när jag ser bilden här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att missa Silviakakan! Den är ju verkligen en höjdare annars. ..

      Radera
  2. Mmm gud så god den är, jag kan nog snoka upp en glutenfri variant av den, Ullis. Mariannes lchf sida bakar massor med glutenfritt, så luras inte av bloggnamnet (^_-)

    SvaraRadera