onsdag 12 mars 2014

Den bruna, finska maten

Ja, jag har nog skrivit om den tidigare. Den bruna, finska, kärva maten. Mat som man bara kan älska om man vuxit upp med den.
Fast nu ljög jag lite. Den finska maten ÄR god, men den är kanske inte lika färgglad och kryddig som många andra länders mat. Men jättegod!
T ex karelsk stek. Karjalan paisti, heter den på finska. Kött skuret i ganska stora grytbitar, tillagade i en buljong i en gryta i ugnen. Den får jag visa er någon dag.
Eller de karelska pirogerna. Karjalan piirakka. Såhär ser de ut:


Ja, ni ser. Inte en tillstymmelse till piripiri eller chiliflakes eller ens lite vanlig peppar. Nej, här kör vi den enkla stilen. Rågdeg med risgrynsgröt i. Jajamen. Men ÅH så gott! De ska vara lite ljumna, och med smör på. Mumsfilibabba!
Jag får bestämt börja blogga mer om den finska maten. Slå ett slag för den. För den är lite styvmoderligt behandlad av alla andra länders mat, känner jag!

Idag gjorde jag i alla fall finsk köttfärssås, och åt till potatis på ett väldigt finskt vis. Den finska köttfärssåsen är precis lika brun som all annan finsk mat. Det är hackad gul lök, det är köttfärs, det är mjöl, det är salt och det är i vilda stunder en gnutta vitpeppar. Jag dristade mig även till att ha i lite coloritsoja, för färgens skull - annars blir såsen mer gråbrun än brun.
Till detta då, kokt potatis. Och när min fina pappa levde brukade han alltid vilja ha legymsallad till det. Så det har jag anammat! Men jag köper inte någon legymsallad, den är inte så himla god. Hemmagjort är bättre, och inte svårt alls.

Legymsallad
Frysta ärtor och morötter
En liten klick gräddfil
En dubbelt så stor klick majonnäs
Salt och vitpeppar

Tina grönsakerna, men inte så de blir varma. Låt rinna av i ett durkslag. Blanda med resten. Smaka av. 





5 kommentarer:

  1. Kul när man inte är ensam om att digga den finska maten, trots dess färg :-)
    Här så är just den finska köttfärssåsen dotterns absoluta favorit medans sonen och mannen bara tycker det är konstigt med en så smaklös maträtt.
    //Mira

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att den finska maten har sämre rykte än den förtjänar! Den borde framhävas mer! :)

    SvaraRadera
  3. Har ju bott nära finska gränsen (Kalix) kål och morotslådan gillade jag! Men har aldrig lagat! Gillar det finska mörka /svarta brödet!!
    Tycker man ska värna och föra vidare sitt ursprung. Annars försvinner det och vi berövar våra barn en otrolig skatt!!
    Kram//Erica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morotslådan tycker jag är helt fantastisk! Jag lagar det själv till julen, efter mammas recept ;).
      Jag håller helt med dig, såklart måste man föra vidare sitt ursprung - och givetvis blanda ihop med nytt och oprövat :).

      Radera
  4. Jobbade som lantbrevbärare dalarna och hade en tur på ca. 18,5 mil varje dag. Blev bekant med en äldre pensionerad dam från Finland som bodde långt ute i vildmarken. En gång bjöd hon på kaffe och karelska piroger ”piirakka” med äggsmör och de va himmelsk gott! Var första gången jag blev bjuden på det men inte sista! Tack Aino för din gästfrihet!❤️

    SvaraRadera