onsdag 19 mars 2014

Ett äpple om dagen

..håller doktorn borta, sägs det ju.
Jag gillar frukt.
Men ikväll var jag sugen på att göra nåt mer av äpplet.
Så jag gjorde egenkomponerad äppelkompott :)

Såhär gjorde jag:

Lantlollans äppelkompott

4 stora äpplen
2 msk vatten
3 msk ljus sirap
1 krm salt

en liten klick smör (kanske en matsked?)
kanel och kardemumma efter smak


Skala, kärna ur och tärna äpplena i ca 1-1½-centimetersbitar. Lägg i en kastrull, häll i vattnet och låt puttra i några minuter. Ringla över sirapen och strö över saltet, rör om. Låt puttra lite till och rör om då och då.
När bitarna är mjuka, men inte mosiga (mina blev liiiite väl mosiga..) tar du av kastrullen av plattan och blandar i smöret, kanelen och kardemumman.
Till det här serverade jag ett par små kulor av Klings vaniljglass, och så pudrade jag över lite mer kanel.
ÅH så gott! Det här måste ni bara testa, både jag och Andreas slevade i oss och bara njöt!
Det här ska jag göra till helgen igen, istället för lördagsgodis. Godare, och säkerligen lite nyttigare!
Nu kom jag på att man ju kan strö över lite grovhackade hasselnötter också...hmm. Det får vi testa. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar