måndag 31 mars 2014

Köttfärslimpa

Köttfärslimpa är också sån där bra mat som går fort att laga till (eller själva jobbet går fort - i ugnen tar det ju ett tag). Och det går att variera på en massa sätt!
När jag var liten brukade min mamma göra med katrinplommon i. Och ibland med kokta ägg. Åh så gott!
Själv har jag ofta gjort med bacon på. 

Eller så kan man göra med fetaost i, och soltorkade tomater!

Men idag blev det en mammavariant - med katrinplommon! Jag gillar sötman ihop med den mustiga köttfärslimpan.

Såhär gjorde jag:

Köttfärslimpa med katrinplommon


800 g blandfärs
1 dl ströbröd
2-3 dl mjölk
1 ägg
buljongpulver, salt, peppar
En näve katrinplommon
Ströbröd att strö över

Häll ströbrödet i en stor bunke. Häll på mjölken, rör om noga så det inte blir klumpar. Det ska bli en lös grötkonsistens, ungefär.
I med ägget, och sen krydda med buljongpulver, salt och peppar. Sen i med köttfärsen. Rör om noga, provsmaka för att se om det behövs mer salt eller peppar.

Forma färsen till en stor limpa i en smord ugnsform. Tryck ner katrinplommon jämnt i limpan. Täck över dem med färsen så limpan blir fin igen. Strö över ströbröd.


In i ugnen, 225 grader i ca 40 minuter. Skär i skivor och servera med potatis, brunsås och grönsaker. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar