tisdag 11 mars 2014

Att låta gammalt bli nytt

Igår blev jag tipsad om en väldigt rolig fb-grupp - "Återbruka mera".
Där visar folk gamla saker (eller åtminstone begagnade saker) som de piffat till så det blir som nytt. Precis i min smak! :) Jag våndas varje gång jag ser ett inredningsprogram i tv där de dels river ut helt funktionsdugliga kök och annat, och kastar i en container som skräp. Och att de sen släpar in idel nya prylar, och så blir det ett hem som direkt ur en inredningstidning.. Snyggt, jodå, många gånger blir det jättesnyggt! Men hemtrevligt? Nja...inte i mina ögon. 

För mig är ett hem ett ställe där det finns personliga prylar, och där man ser att det bor någon. Det får gärna ligga lite halvfärdiga projekt och drälla - ett monopolspel som några spelat på men blivit avbrutna och lämnat därhän, en filt som ligger lite knöligt i soffan och skvallrar om att någon suttit där och kanske druckit te ur tekoppen som står på bordet intill. 
Stökigt är förstås inte så kul, även om vi ofta har lite stök hemma. Det tror jag att de flesta har, åtminstone av dem som har hittat andra poänger i livet än att städa :). Men att se att det bor och lever människor i hemmet, det gör ett hem hemtrevligt i mitt tycke. 
Och så gillar jag att köpa begagnat, av många skäl. Dels är det lättare att hitta sin personliga stil då. Dels är det väldigt mycket billigare. Och inte minst - det är miljövänligt!

Så när vi i somras letade efter en sänggavel till sovrummet, var det på Blocket jag hängde. 
Men sen bestämde vi oss för att istället tjacka upp oss på en gammal spegeldörr och ha den som sänggavel. För 200 pix köpte vi dörren hos nån tjomme nere i Götenetrakten. Andreas putsade upp den och målade den med lite överbliven färg, och *tadaaa* - en alldeles ypperlig sänggavel, som dessutom funkar fint till övriga stilen i sovrummet! Den delen av huset är från 1700-talet, och taket är original och dörrarna är nog också det. Och så finns det en fin kakelugn, och så tapetserade vi (läs: Andreas) ett tag innan. Den gamla strukturtapeten från åttitalet fick ge vika för en fin rosentapet. 




Idag är det förresten en sån där härlig vårdag igen - solen skiner från klarblå himmel, fåglarna kvittrar och det är åtskilliga plusgrader. Fråga mig inte hur många, jag ids inte gå och se efter. Men fint är det! Och mina små minipåskliljor blommar för fullt i köksfönstret :)
Ytterkrukan de står i ser förresten också gammal ut, men den köpte jag faktiskt på ICA Maxi i Kristinehamn för kanske 10-15 år sen. Så lite gammal är den ju :), men inte så uråldrig som den kanske ser ut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar