lördag 22 mars 2014

Italiensk afton

Det blev det ikväll hos Lantlollan.
Jag lagade nämligen pasta med köttbullar i tomatsås, allt med lite italiensk touch.

Jag har inget direkt recept, men ungefär såhär gjorde jag:
Ca 1 kg blandfärs blandade jag med ett par matskedar köttbuljongpulver, lite hackad färsk basilika, nån matsked torkad basilika, lite salt, en tesked eller drygt det med grovmalen svartpeppar, och så finriven parmesan - kanske ett par matskedar eller nåt. Blandade ihop ordentligt, och gjorde sen stora köttbullar av det. Ungefär som en pingisboll eller lite större.
Sen stekte jag köttbullarna i smör, så de fick en fin yta. Men inte så de blev genomstekta. För sen gjorde jag tomatsåsen - fräste hackad gul lök och hackad vitlök, blandade i 500 g krossade tomater, 500 g passerade tomater samt ett par matskedar tomatpuré. Kryddade med chiliflakes, svartpeppar, salt, socker, torkad basilika och ganska mycket hackad färsk basilika. Smakade av ordentligt, och hävde sen i köttbullarna som fick puttra i såsen närmare en timme, på låg värme.

Sen kokade jag pasta till det, gjorde en god sallad och ropade på familjen (eller den delen av familjen som är hemma ikväll :)).
SÅ himla smakrikt och gott! Det här är en sån där bra rätt som funkar både till vardags, men verkligen också som bjudrätt till fest! Och jag gjorde ju en rejäl sats, så antingen har vi lunch imorgon också, eller så fryser jag in det så är det en jättegod rätt för stora och små barn att ta upp och värma när man är hungrig!






Här hade jag även strött på lite riven parmesan över hela härligheten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar