söndag 16 mars 2014

Lite snask till Farmen

Söndagskvällar klockan åtta (och måndag-torsdag klockan 19.30) är den här tiden på året i det här huset vigda åt Farmen. Alla kollar utom Petter.

Ikväll var jag lite sugen på nåt sött till den traditionella Farmen-tekoppen. Nog för att frysen fortfarande dignar fastän jag inte bakat så värst på några dagar - men nu var det chokladbollar jag var sugen på.
Fiffig som jag var gjorde jag dem dessutom på Hermesetas strö som sötning, istället för socker. Då blir min diabetes gladare. Dessutom minskade jag mängden sötning och hade istället i kaffepulver.

Chokladbollar

2 kkp havregryn
1 kkp socker/sötningsmedel
1 tsk vaniljsocker
3 msk kakao

1 msk kaffepulver
3 msk mjölk
100 g smör


Rör ihop de torra ingredienserna. Häll i mjölken och det rumsvarma smöret skuret i bitar (kör dem i mikron i tio sekunder om de är alltför hårda om du glömt ta fram smöret i tid...)

Rulla till bollar, rulla i kokos/pärlsocker/strössel/vad du nu vill. Jag ville kokos.
Nu står de i kylen och stelnar till sig lite. Om en kvart sätter jag på tevattnet och ropar ner Johanna och Albert. 

OBS! Den fina duken jag köpte på Erikshjälpen igår! :) Vårig va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar