måndag 24 mars 2014

Soppa - igen!

Det här med min kärlek till soppor har jag ju skrivit om tidigare. 
Idag blev det en asiatisk kycklingsoppa som jag hittade på själv. Den blev väldigt smakrik och fin, men vill man ha lite mer sting i den går det förstås att tillsätta t ex lite röd currypasta eller chiliflakes eller nåt sånt.

Såhär gjorde jag i alla fall:


Asiatisk kycklingsoppa

4 kycklingfiléer
5-6 cm ingefära

1 vitlöksklyfta
1 hönsbuljongtärning
1 dl basmatiris (okokt)

ca 600-700 g wokgrönsaker (går givetvis att hacka egna också, men jag köper fryst - det tackar mig mina stackars onda leder för..)
1 lime
2 burkar kokosmjölk
1 dl creme fraiche

salt, peppar

Lägg kycklingfiléerna i en ugnsfast form, stek dem i ugnen på 175 grader tills de är genomstekta.

Riv ingefäran, hacka vitlöken. Fräs dem båda i en stor gryta i lite olja.
Smula över buljongtärningen, låt fräsa en liten stund till.
Häll i riset, låt fräsa med i några minuter. Rör om då och då.

Häll i grönsakerna och låt dem bli genomvarma. Häll på kokosmjölken och creme fraichen. Skär kycklingfiléerna i ganska stora bitar (2-3 cm), lägg i dem i grytan. Riv skalet på limen och ha i, kläm i lite limesaft också! Låt puttra tills riset är helt genomkokt. Då är soppan klar! :) Smaka av med salt och peppar bara.

Egentligen hade det kanske varit gott med en bit bröd till, men orken räckte inte till brödbak ikväll. Men soppan var finfin ändå! :)






2 kommentarer:

  1. Mumsigt! Jag gillar "hittepå-rätter". Läser kokböcker och tidningarnas recept, men följer nästan aldrig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här :) Ibland är det nåt som låter onödigt krångligt som jag hoppar över, ibland är det en ingrediens jag inte gillar som jag byter ut o s v. Mycket roligare matlagning på det viset dessutom :).

      Radera