måndag 3 mars 2014

Kvällsmat för kräsna smaklökar

När jag bakade muffinsen idag (se tidigare inlägg) blev jag så himla sugen på hjortron!
Som tur var hade jag lite i frysen. Så till kvällsmat lagade jag amerikanska pannkakor med lite lättsötade hjortron till. 

Eftersom jag inte vill äta för mycket mjöl och socker (nej, jag äter inte så värst mycket av det jag bakar - hallå, frysen håller ju på att sprängas! :O...) så minskade jag på mjölet och la till ett ägg extra i receptet. Såhär blev det: 

4 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 msk Hermesetas sötningsmedel
2 krm salt
5 dl mjölk
4 msk smält smör
3 ägg

Blanda de torra ingredienserna i en skål. Vispa i mjölken, sedan det smälta smöret och till sist äggen. Vispa tills smeten blir slät. 
Stek i plättlagg till små tjocka plättar. 

Jättejättegoda, och en ganska lättlagad kvällsmat! :) Det här blev väldigt många plättar/pannkakor så det räcker gott och väl till frukost också. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar