tisdag 25 februari 2014

En sjukt god bulle.

Inte heller idag har jag kunnat låta bli Anki Ankarsrum. Jag var nämligen sugen på att baka Säterbullar. 

Och herreminGUD vilka goda bullar! Alldeles fluffiga och smakrika med fyllning av mandelmassa och vaniljkräm, och så penslade med smält smör och doppade i socker. Kan det bli bättre?
Tur att jag blir mätt så fort, jag orkade två. Ögat hade orkat tio. Tur att magen sa nej. 

Säterbullar

1 pkt jäst
5 dl mjölk
1½ dl sirap
150 g smör
15 dl vetemjöl special

Fyllning:
200 g mandelmassa
1½-2 dl vaniljkräm
1-2 tsk vaniljsocker

Smula jästen i bunken. Häll på den kalla mjölken och lös upp jästen i den. Häll på sirapen, och smöret som du skurit i små tärningar. Fyll på med mjölet, lite i taget medan maskinen jobbar, tills det blir en deg som är lite lös men ändå släpper bunkens kanter.
Pudra lite mjöl över, låt jäsa i 1-2 timmar. 

Ta upp på mjölat bakbord, fyll på med mer mjöl om det behövs (men se till så degen inte blir för hård!). Dela i två delar och kavla ut varje till ca 30*50 cm. Lägg på fyllning på halva, vik över den andra halvan. Skär smala strängar, ca 2 cm breda. Snurra dem lite och gör en knut. Lägg på plåt med bakplåtspapper, och låt jäsa under duk i 30-45 minuter.
Grädda mitt i ugnen, 225 grader, ca 8-10 minuter eller tills bullarna fått fin färg. 
När de svalnat lite, pensla med smält smör och doppa i strösocker.

 





2 kommentarer:

  1. Oj va sugen på bullar och kall mjölk jag blev
    Du har en fin blogg, recept och bilder!
    Välkommen att titta in hos mig, gillar mat och bak.
    Kram Erica
    www.ericasmeny.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! :) Jag kikade in hos dig också och nu har du en ny läsare :)

      Radera