söndag 16 februari 2014

Smörgåstårta steg-för-steg

Smörgåstårta är ju sånt som jag tycker att man ska göra sin egen, efter egen smak och eget tycke. 
Jag tycker också att man egentligen kan variera sig väldigt och göra olika varje gång!

Men jag själv gör nästan alltid samma. Samma fyllning, samma garnering. Den brukar gå hem, och varför ändra ett vinnande koncept? :)
Sen säger ju många att man ska ha ett _tema_ på sin smörgåstårta. Antingen vegetariskt ELLER med fisk och skaldjur ELLER med kött.
Men folk säger så mycket. Jag gillar att blanda i min, och det går så bra så. 


Och är det så att man inte känner att man har så mycket fantasi så man vill skapa sin egen smörgåstårta, så är det fritt fram att härma min. Jag lovar, den blir uppskattad!

Här kommer den, steg för steg:


Många säger att de inte gillar leverpastej i smörgåstårta.
Jag gillar inte heller när det är ett tjockt lager, alltså att det fyller hela mellanrummet mellan två våningar. Det blir för mycket, det smakar inte annat än leverpastej då.
Men i min smörgåstårta har jag leverpastej - men bara ett tunt lager bredbar, på nedersta botten.
Och bottnarna, ja - jag köper färdiga! Här i trakten finns fina, runda smörgåstårtebottnar att köpa färdiga. Dem gillar jag. De är rejäla och rustika och väldigt goda. Många använder sig av landgångsbröd eller rostbröd, men det tycker jag blir alldeles för tunt. Brödet är bara luft och försvinner mellan alla "geggor", och så blir det alldeles för kladdigt alltihop. Nej, rejäla bröd ska det vara! Det går för all del att baka själv, men det är inte så jättedyrt att köpa heller så det gör jag. 


Min grundröra består av grädde och creme fraiche som jag vispar så det blir halvhårt vispat. Jag blandar i majonnäs, och smakar av med lite salt och peppar.
Så brer jag som sagt ett tunt lager med bredbar leverpastej på nedersta. Det smakar inte ens leverpastej, men ger lite mer sälta åt tårtan.


Ovanpå har jag sedan en röra av tonfisk på burk, finhackad rödlök, några skedar bostongurka, dill, pressad citron och så lite grundröra. Smaka av och tillsätt salt och peppar om det behövs. På med röran ovanpå leverpastejen.


På med mellersta delen av tårtbotten. Sen gör jag en röra av finstrimlad rökt skinka, finhackad purjolök samt lite grundröra. Smaka av här med, men skinkan brukar ge tillräckligt med sälta så var försiktig med saltet. 


På med locket. Fram till hit ska man göra dagen innan man ska äta smörgåstårtan, för sen ska det hela plastas in och ställas i kylskåpet så det får stå till sig lite över natten. På den här bilden syns det tydligt hur mycket mer rejält det blir med de här tårtbottnarna än med rostbröd eller landgångsbröd. 


Nästa dag är det dags för det roliga - pyntandet! :)
Jag tar grundröran och tillsätter lite riven pepparrot, och brer på över hela tårtan i ett tunt lager. 


Jag täcker kanterna med snedskurna gurkskivor, och lägger lite fina salladsblad ovanpå som grund. 



Sen täcker jag hela tårtan med rullar - dels av rökt skinka fylld med mimosasallad, och dels med rostbiff fylld med rostad lök. Idag hade jag ingen rostad lök hemma, så jag la i en syltlök i varje rostbiffrulle istället. 


Var generös med rullar, det ska vara MYCKET på en smörgåstårta! :)


Under tiden har jag låtit en stor burk fina, handskalade räkor rinna av i ett durkslag. Nu lägger jag dem i mitten, som ett litet räkberg. I varje mellanrum mellan skink- och rostbiffrullarna har jag omväxlande en bit gurka, plommontomat och citron, för det blir så färgglatt och fint. Och gott!
Ovanpå räkorna har jag citronskivor som jag viker till lite snyggt.



Jag hackar cornichons (pyttesmå inlagda gurkor) och strör över. Likaså har jag på lite syltlök. Mellan citronskivorna på räkorna har jag gurkskivor. Och så strör jag över hackad dill över räkhögen.




Smaklig måltid! Har du aldrig gjort smörgåstårta - gör det! Det finns nog få saker som folk blir så glada av att bli bjudna på som smörgåstårta. Det blir alltid en hit! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar