torsdag 20 februari 2014

Rågsiktskakor med lingon

Jag kan inte nog hylla min vän Anki Ankarsrum. Numera kan jag nästan inte låta bli att baka varendaste dag!
Idag stod rågsiktskakor på agendan, på begäran av Johanna och Andreas. 

Jag gjorde en helt egen variant, med lingonsylt i. Oh så gott det blev! :) Ibland tycker jag att rågsiktskakor kan smaka lite jäst, men kanske var det lingonen som tog bort den smaken? Gott blev det i alla fall. Såhär gjorde jag: 

Rågsiktskakor med lingon

2 pkt jäst
100 g smör
1 liter mjölk
ca ½ dl sirap
ca 1,5 dl lingonsylt
ca 3 dl vetemjöl special
kanske....eh...tja, 2 liter rågsikt? (Ja, jag vet inte riktigt, jag provade mig fram)

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm det hela till fingervarmt. Häll i bunken och lös jästen. Häll i sirapen och lingonsylten, och så vetemjölet. 
Sen lät jag Anki jobba på medan jag hällde på rågsikt tills degen släppte från kanten men fortfarande var lite lite kladdig. 
Då strödde jag mjöl över, och så lät jag degen jäsa i 30 minuter under bakduk.
Sen tog jag upp den på mjölat bakbord (då hade jag durumvetemjöl..). Knådade lite, och delade upp degen i nio delar som jag bakade ut till runda kakor, ca 15-20 cm i diameter. Tog ut ett hål i mitten med hjälp av en äggkopp (kluttarna från mitten gjorde jag sen två frallor av på slutet). Pudrade över lite mjöl och naggade med en gaffel. Lät jäsa i 30 minuter till, och sen in i ugnen, 225 grader i ca 10 minuter. 

Enkelt och fint, och nu börjar min frys välla över av matbröd och fikabröd. Jag får kalmera mig med bakandet ett tag tror jag!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar