lördag 15 februari 2014

När jag får oväntat besök...

...så bjuder jag INTE på Gevalia :). Nej, då blir det te och minisemlor.
Det blev det i alla fall idag. Plötsligt får jag ett sms från min fina barndomsvän Sara. Hon bor på annan ort och vi ses inte så ofta, men nu var hon på besök hos sina föräldrar i Mariestad och undrade om hon fick komma förbi med blommor och en kram. "Jag behöver inte stanna om du inte orkar".
Men ÅH så jag orkade! Bara att höra ifrån henne gjorde mig pigg!
Och dessutom höll jag på och bakade minisemlor som jag ju ska bjuda på imorgon.

Och Sara kom! Hon hade världens finaste tulpanbukett med sig också. 



Semlorna blev fina. Jag har testat förut att göra minisemlor men då varit lite feg och inte vågat göra dem för små - jag har tänkt att de blir för torra eller så. Men idag vågade jag :). Det blev små semlebullar i storleken som clementiner ungefär. Så gulliga, och tycker man att en är för lite så kan man ju äta två :). 


Mandelmassan testade jag att göra själv, eftersom det är så himla mycket socker i köpt mandelmassa. Jag sötade med Hermesetas Strö och bara pyttelite socker. Och den blev perfekt! Jag kan tycka att köpta semlor kan bli alldeles för sötsliskiga, men nu kunde jag ju bestämma själv hur söt fyllningen skulle bli. Testa, det var verkligen gott och enkelt!
Jag tog 200 gram sötmandel och malde till ett mjöl. Att det blev en del små bitar kvar gjorde inget, det blev bara gott!
Sen blandade jag i grädde i mandelmjölet, så det blev en lagom konsistens. Till sist Hermesetas och lite socker. Det är bara att smaka sig fram så det blir lagomt!
Och semlorna blev precis sådär små och gulliga som jag ville ha dem. Jag och Sara moffade i oss två var. Andreas fick en :D. 

Just nu står en stor gryta med fyllda skinkrullader på spisen. Blir de bra får jag lägga ut receptet sen.
Och ikväll ska jag göra fyllningen till smörgåstårtan! Vi får se om det blir bilder på även det. Men det får jag nog blogga om imorgon eftersom jag då ska garnera tårtan också.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar