onsdag 22 mars 2017

Bullar för alla

Idag, när dagens planer blev lite ändrade (jag skulle få sniffa på lite bebis men det blev uppskjutet till nästa vecka..) så kom jag mig plötsligt för att baka bullar. Det var länge sen!
Jag gick på det här receptet som jag lagt ut tidigare, när jag upptäckte att creme fraiche var grejen i bulldeg för att få bullarna fluffiga och saftiga! Jag har dock ändrat små detaljer utefter hur jag gjorde idag. 



KANEL-, KARDEMUMMA- och VANILJBULLAR
2 pkt jäst (vi använde blå, det var vad vi hade)
4 dl mellanmjölk
2 dl creme fraiche
2½ dl strösocker

2 msk kardemumma
1½ tsk salt
2 ägg
200 g smör
"Lagomt" med vetemjöl special (jag mäter aldrig, utan höftar...så svårt att säga hur mycket vi hade i!)


Fyllning:
300 g smör

2-3 msk vaniljsocker
2 dl socker
4 msk kanel


2 ägg till penslingen



Smula jästen i bunken. Häll på creme fraiche och mjölk, kör igång maskinen på halvfart. Tillsätt socker, salt och ägg. Hjälp till lite med en vanlig visp för att allt ska lösa sig.
Tärna smöret och kör lite i mikron så det blir mjukt. Bara kanske 10-15 sekunder! Blanda i smöret i bunken.
Sen fyller du på med mjöl medan maskinen arbetar. Lite åt gången - hellre lite för lite mjöl än lite för mycket! Degen får gärna vara lite kladdig när den ställs på jäsning.

Låt jäsa övertäckt i minst en timme, gärna mer.


Baka ut på valfritt vis - jag gjorde vanliga bullar. Låt jäsa en timme till, och grädda sen i 200 grader ca 15 minuter. Låt svalna under bakduk.





Det blev bullkalas när mina pågar kom hem!



2 kommentarer:

  1. Hade du kylskåpskall mjölk och creme fraiche?
    Det låter jättegott

    SvaraRadera
  2. Japp, kylskåpskallt :). Och ja, de blir jättegoda!

    SvaraRadera