onsdag 22 mars 2017

Veggokväll och veckans tulpaner

Idag efter bullbaket körde vi pågen till hans far, innan vi åkte in till affärn för att komplettera lite efter gårdagens veckohandling, och så hämtade vi ut lite paket (kläder till mig! :)). 
Sen tränade jag pudeln lite (hon är inte sämre än igår i alla fall, snarare tvärtom) innan jag började laga mat. Vegetariskt, blev det idag! Morotsbiffar med en tomatsås, kokt blomkål och lite tomat och gurka.
Morotsbiffarna gjorde jag såhär: 


MOROTSBIFFAR

5 morötter
1 gul lök
3 ägg
1 msk fiberhusk
salt, vitpeppar, chiliflakes

Hacka löken fint. Vispa ihop ägg och fiberhusk, och blanda i löken. Låt stå och svälla lite medan morötterna rivs fint för att sen blandas i. Smaka av med salt, vitpeppar och chiliflakes. Forma biffar (smeten är lös men det gör inget!).
Stek i rapsolja på hög värme i en stekpanna. 


Tomatsåsen gjorde jag så att jag hackade en gul lök och två vitlöksklyftor fint. Fräste i rapsolja i en gryta, och så hade jag i ett par matskedar tomatpuré och en knapp deciliter chilisås. Fräste en stund till, och sen i med ca 3 dl grädde. Sen är det bara att smaka av med salt, svartpeppar och chiliflakes. Låt gärna puttra en stund till på låg värme. 



Gott!!

I affärn köpte förresten Andreas veckans tulpaner till mig - jag valde en ljusrosa variant som jag tyckte var superfin! Åh vad tulpaner gör mig glad...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar