onsdag 1 mars 2017

Ja, så gick där en dryg vecka

då jag inte bloggat.
Jag har inte gjort så mycket annat heller, så det må väl vara hänt!

Lagat mat har jag förstås gjort, men att plocka fram kameran och fota har inte prioriterats.
Men idag blev maten så snygg och jag fick plötsligt lust att fota. Jag gjorde italienska köttbullar i långkokt tomatsås! Attans så mustigt och gott. ALLT blir tamejfasiken godare om man ger det lite tid.

Ungefär såhär gjorde jag:
Ca 850 g blandfärs blandade jag med ett par matskedar kalvfond, ett par matskedar torkad basilika, lite salt, en tesked eller drygt det med grovmalen svartpeppar, och så finriven parmesan - kanske nån deciliter eller så. Blandade ihop ordentligt, och gjorde sen stora köttbullar av det. Ungefär som en pingisboll eller lite större.
Sen stekte jag köttbullarna i smör, så de fick en fin yta. Men inte så de blev genomstekta. För sen gjorde jag tomatsåsen - fräste en hackad gul lök och två vitlöksklyftor, blandade i två burkar krossade tomater samt ett par-tre matskedar tomatpuré. Kryddade med chiliflakes, svartpeppar, salt, socker, torkad basilika och ganska mycket hackad färsk basilika. Smakade av ordentligt, och lät koka nån halvtimme. Sen hävde jag i köttbullarna som fick puttra i såsen , på låg värme i nån timme till. 


Till männen i mitt liv kokade jag tagliatelle, medan jag själv smörstekte vaxbönor som jag hade lite flingsalt på på slutet. Några små minitomater i olika färger till det, och så lite färsk basilika. 
GOTT!! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar