torsdag 9 mars 2017

Indiskt och veganskt

Min dotter har tipsat mig om ett par vegetariska indiska grytor. Det har bara inte blivit av att jag har gjort dem - inte förrän häromdan!
Och det blev så gott!
Röda linser innehåller ju en del kolhydrater så egentligen är det lite haram för mig. Men det är långsamma kolhydrater, tröstade jag mig med. Plus att linser är nyttiga på andra vis, plus att det var en vegetarisk gryta och det är ju bra :).

Dhal heter grytan. Och såhär gjorde jag den: 


DHAL (ca 4-5 portioner)

1 gul lök
en skvätt olivolja
½ tsk chiliflakes
1 tsk garam masala (indisk krydda, finns i vanliga kryddhyllan)
4 dl röda linser
1 burk krossade tomater
1 påse fryst hel bladspenat
5 dl vatten
salt, svartpeppar
2 morötter
3 vitlöksklyftor
1 msk riven färsk ingefära
2 tsk torkad koriander
½ tsk spiskummin
½ tsk kanel
2 tsk curry
1 burk kokosmjölk
Saften av en lime

Hacka ingefära, gul lök och vitlök fint. Morötterna skalar du och skär i lite större bitar.
Värm upp oljan i en gryta och fräs på allt tills det blir lite mjukt och börjar få lite lite färg. Ha i alla kryddorna och stek vidare tills det fått en fin färg. Häll i linserna och låt dem fräsa med någon minut, innan du häller i vattnet, tomaterna och kokosmjölken. Låt koka i 10-15 minuter så linserna blir mjuka.
Häll i limejuicen och spenaten och låt koka tills spenaten är varm. Om grytan blir för tjock kan du hälla i lite mer vatten. Låt puttra utan lock en kort stund.
Smaka av med salt och peppar, och hacka lite färsk koriander och ha på precis vid servering.
Det här serverade jag med raita, mango chutney och libabröd (köpt på ICA). 



Raita är en yoghurtsås med mynta, och den gjorde jag såhär:


RAITA 

4-5 dl turkisk yoghurt
1 näve färsk mynta, finhackad
1 finhackad vitlöksklyfta
1 tsk garam masala
1 stor hackad tomat (centimeterstora tärningar)

lite hackad färsk koriander + lite torkad koriander
salt, svartpeppar

Rör ihop allt, låt stå kallt en kvart. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar