torsdag 9 mars 2017

Köttfärspiroger utan jäst

Jag vet inte vad som tog åt mig idag, men plötsligt stod jag i köket och gjorde köttfärspiroger!
Jag hade ingen jäst men googlade fram en deg utan jäst, så löste det sig. 

KÖTTFÄRSPIROGER UTAN JÄST

Deg: 
400 g smör
3 dl durumvetemjöl
7 dl vetemjöl
2 tsk salt
2 ägg
1 dl vatten

Ägg till pensling

Skär smöret i små tärningar. Blanda alla ingredienser i en skål och jobba snabbt ihop degen. Knåda inte längre än nödvändigt. Lägg degen i en plastpåse och in i kylen medan du gör fyllningen. 

KÖTTFÄRSRÖRA TILL PIROGER

drygt 500 g blandfärs
2 gula lökar
2 morötter
rapsolja
3-4 msk tomatpuré
salt, peppar, timjan, chiliflakes
2 tsk soja
2 tsk worchestersås

Hacka löken, riv morötterna fint. Fräs i rapsolja i en gryta en stund  så det blir blankt och mjukt. 
Blanda i köttfärsen och låt den brynas. 
Krydda med resten av ingredienserna eller efter egen smak. 

Dela degen i två delar och kavla ut dem på mjölat bakbord. Ta ut rundlar med hjälp av något runt (ett stort glas, en kopp eller vad du nu har). Sen kavlade jag rundlarna lite till så de blev avlånga. På med fyllning på ena halvan, vik över den andra och tryck ihop pirogen med en gaffel på kanterna. 
Pensla med ett uppvispat ägg blandat med ca 1 msk vatten. Grädda i mitten av ugnen 225 grader i ca 10-15 minuter.
Servera varma, ljumna eller kalla, med eller utan sallad. 


Gott att ha som matsäck också om man ska på en liten vårig utflykt :). 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar