söndag 19 mars 2017

En soppa i repris, och vitlöksbröd för såna som mig

Åh vad jag ibland kan sakna vitlöksbröd! Så mycket så jag ibland äter det fastän det kryllar av kolhydrater...
Men nu är det problemet löst! För idag testade jag ett vitlöksbröd som blev så vansinnigt gott, men som är helt "tillåtet" för mig att äta :).

Vi skulle nämligen ha soppa idag. Kycklingsoppa. Jag har skrivit om den en gång tidigare, såhär: 


SMAKRIK KYCKLINGSOPPA

2 kycklingfiléer
1 finhackad gul lök
en klick smör
2-3 dl blomkål, finhackad
1 röd paprika, ganska finhackad
2 dl vitkål, finhackad
2 stjälkar stjälkselleri, hackad
3 hackade tomater
1 vitlöksklyfta
ca 1 liter kycklingbuljong/-fond
1 msk paprikapulver
½ tsk chiliflakes
lite svartpeppar (grovmalen)
1 tsk spiskummin
2 msk tomatpuré
salt, peppar, torkad rosmarin
3 dl grädde

Strimla kycklingen ganska fint. Hacka löken och bryn lök och kyckling i smör i en gryta.
Krydda med paprikapulver, chiliflakes, svartpeppar, spiskummin, tomatpuré, salt och peppar. Häll på fonden/buljongen och låt koka upp. Tillsätt de hackade grönsakerna, rör om och sätt på locket och låt koka i tio minuter. 
Tillsätt grädden och rosmarinen, smaka av med salt och peppar. Låt småputtra i tio minuter till.
Soppan blir godast om den får stå och svalna av lite lagomt. Eller bli helt kall för den delen, så kan man värma upp den när det är middagsdags!

En mustig, smakrik kycklingsoppa utan en massa onödiga kolhydrater. Och man saknar dem inte ens! :)

Vitlöksbrödsreceptet hittade jag HÄR. Men för säkerhets skull skriver jag receptet även här, och skriver dit de få små ändringar jag gjorde. Jag gjorde dessutom bara en halv sats (jag skriver receptet utifrån hur jag gjorde, så dubbla om du vill ha en "hel" sats - men det här räckte mer än väl för två personer!)

VITLÖKSBRÖD

Brödet:
1½ dl mandelmjöl (jag malde sötmandlar med stavmixer)
2½ msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
½ tsk flingsalt
1 tsk äppelcidervinäger
1½ dl kokande vatten
2 äggvitor

Vitlökssmöret:

50 g Bregott

1 vitlöksklyfta
1-2 msk hackad persilja
½ tsk flingsalt (ta gärna lite till, det hade inte skadat!)

Börja med brödet. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Häll i äppelcidervinäger, äggvitor och kokande vatten och kör med elvisp i max en halv minut så det blir en smet. 
Låt smeten stå nån minut så den tjocknar, och sen kan du dela den i tio delar. Rulla varje del till en "korv" med händerna, ca 10 cm långa gjorde jag dem. Lägg på plåt med bakplåtspapper och så in i ugnen, nedre delen, i ca 40 minuter (tills de har fin färg och låter ihåliga när man knackar på dem).

Låt bröden svalna på plåten. Under tiden gör du vitlökssmöret. Jag körde Bregottet i mikron i några sekunder så det mjuknade, pressade i vitlök, i med persilja och flingsalt och rör om ordentligt.

När bröden har svalnat, delar du på dem på längden. Bre på vitlökssmör på dem och lägg på plåten igen, och så in i ugnen som du höjt till 225 grader. Låt dem stå där tills de fått fin färg, typ tio minuter tar det. 


Låt bröden svalna av ett par minuter innan de serveras. 




Vi hade lite rödvin kvar sen i fredags, så det drack vi till maten. En söndagsmiddag man inte behöver skämmas för :). 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar