söndag 19 oktober 2014

Äkta svenska kåldolmar!

Ja, kåldolmar känns ju väldigt svenskt. Riktig svensk husmanskost.
Men som de flesta vet så är det inte alls så svenskt, utan turkiskt.
I Turkiet gjordes dolmarna med vinblad. Så själva vitkålen är ju ett svenskt påfund.
Och de gjordes med nötfärs och pressad citron. Så gör i alla fall inte jag mina :).

Nej, mina använder jag fläskfärs till. Ingen citron. Och ingen risgröt som en del har. Men hackad lök, köttbuljongpulver, salt, svartpeppar och vitpeppar. Och ägg, grädde och ströbröd.
Och i recept jag har läst står det att man ska ha "en dryg matsked" färs i varje blad. Men det blir så futtigt, tycker jag - nej, jag brassar på med typ nästan en deciliter i varje :). I alla fall när kålbladen är stora. 




Det är lite krångligt att koka kålhuvudet och dra av bladen. Men inte så himla trixigt ändå - en sån där stor pincett man använder i matlagningen, och en kniv, så är man i hamn :).
Sen slår man in det hela lite snyggt, lägger skarven neråt och lägger dolmen i en smord form.
Penslar med smält smör, saltar lite, och ringlar över sirap. Och så in i ugnen! Efter halva tiden häller jag på några deciliter av kålspadet, blandat med köttbuljongpulver. Och sen in i ugnen igen. Det tar sammanlagt ungefär 50 minuter, längst ner i ugnen, i 200 grader. 




Gott blir det! Rårörda lingon till förstås, och så gör man en sås med hjälp av skyn, och lite grädde.
Dessutom hade jag lite sallad till, och egeninlagd gurka. 


Festmåltid!! Och billigt - vitkålen kostar nästan inget just nu, och fläskfärsen var det extrapris på i veckan på ICA. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar