onsdag 1 oktober 2014

Tekakor och finbesök

Jag har använt dagens dos av energi till att baka tekakor. Jag hittade på lite, men ungefär såhär gjorde jag:

TEKAKOR

2 pkt jäst

1 l fingervarm mjölk
400 g mjukt smör i tärningar
2 äggulor
3 tsk salt
1 dl ljus sirap
1 liter vetemjöl special
2 dl havregryn
3 dl rågsikt
1 l vetemjöl

Lös jästen i mjölken. Tillsätt sirap, salt, äggula, mjöl och smör. Låt maskinen arbeta degen i minst fem minuter, gärna tio.
Låt degen jäsa i bunken i 45 minuter, innan du tar upp den på mjölat bakbord och knådar den hastigt. Dela den i 32 delar som du rullar till små bollar. Låt jäsa några minuter, innan du kavlar ut dem till rundlar eller ovaler.
Nagga med gaffel och låt jäsa under bakduk i 45 minuter. Sätt under tiden på ugnen på 250 grader.

Grädda i mitten av ugnen i 7-8 minuter. 




Och jag vet inte vad det var, om det var doften från tekaksbaket eller en längtan efter mammi, men när jag vädrade köket så satt där plötsligt små älsklingar i fönstret och tittade in för att se vad jag gjorde :).


Lilla Greta

Christer

Hönsen är inte så värst rädda för Åke!

Tomas ville också kolla läget

Och så min lilla älskling - tuppen Birgit! <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar