måndag 20 oktober 2014

Saftigt, chokladigt, sött och salt

Den här kakan har jag gjort tidigare, då med Marabous chokladkaka med dajm. Den blev gudomligt god!Igår gjorde jag den med schweizernöt istället, och jag undrar om den inte blev till och med snäppet bättre? Men den här gången orkade jag inte vispa grädde till, så den avnjöts som den var. Men gillar du choklad ska du definitivt testa den här! Toppa med din favoritchoklad helt enkelt :)

Schweizernötbrownies

150 gram smör
3 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 dl vetemjöl
drygt 1 dl kakao
1½ tsk flingsalt
100 g Marabou schweizernöt

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna.Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och luftigt. Blanda mjöl, kakao och salt i en bunke.Rör ner smöret i ägg- och sockersmeten. Vänd ner mjölet och häll smeten i en ugnsform, klädd i bakplåtspapper. Formen ska vara ca 20*20 cm.Grädda ca 25 minuter. Den ska inte "dallra" men den ska heller inte vara genomgräddad i mitten.Lägg på chokladbitarna och låt smälta en stund. Bred sen ut chokladen med en sked.Sen lyfte jag över kakan (med pappret) till en annan form som inte var varm, och ställde in i frysen en stund och sen i kylen, tills chokladen ovanpå har stelnat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar