torsdag 23 oktober 2014

En dag i grönsakernas tecken

Igår åt vi vegetariskt igen.
Det blev pasta (egenimporterad från Sicilien ;)) och en god, mustig tomatsås.
Tomatsåsen är hur enkel som helst - man fräser hackad lök och vitlök i olivolja, och sen häller man i ett par burkar krossad tomat (Muttis är god, tycker jag).
Sen är det bara att krydda efter behag. Jag hade i rosmarin, oregano, salt, svartpeppar och socker. Det räcker fint så! Speciellt som vi hade goda tillbehör till - mozzarella i stora bitar, en sallad toppad med strimlad, soltorkad tomat (också den från Sicilien), och så det godaste - en riktigt fin trapanesisk pesto med mandel och tomat. Ja jädrar så god!!




Till kvällens avsnitt av Bonde söker fru gjorde jag i ordning lite nyttigt snacks - stavar av morot, gurka och röd paprika, och till det två dippsåser.
Den ena var en vanlig dill- och gräslöksdipp, sån man köper i pulverform till chips och blandar med gräddfil.
Den andra var egengjord. Jag hackade rödlök väldigt fint, mosade en mjuk avocado, och blandade med en klick creme fraiche. Salt och peppar i, inget annat.

Sen kom i och för sig Andreas och förstörde det nyttiga lite med en skål chips han hittat i ett skåp. Men what the heck - jag åt mest grönsaker ändå, och dessutom är ju chips också en grönsak (rotfrukt) :). 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar