onsdag 29 oktober 2014

En huslig dag

Jag har haft dåligt med ork sista tiden.
Men idag har jag faktiskt åstadkommit lite! Dels har jag bakat tre brödlimpor, och dels har jag kokat en ljuvligt mustig kalops till middag.

Brödet hittade jag recept på på nätet, jag minns inte var. Men som vanligt föll receptet inte mig helt i smaken, utan jag var tvungen att ändra lite :). Bland annat tyckte jag att mängden farinsocker var alldeles för stor, så den drog jag ner på till nästan hälften.
Resultatet  blev en limpa som kanske inte är jordens nyttigaste, men ändå helt ok att äta då och då - lite som en skogaholmslimpa, fast godare! Receptet var tydligen från 70-talet, så den får heta 70-talslimpa.
Såhär var min version:

70-TALSLIMPA


1 pkt jäst
3 dl vatten
2 dl mjölk
2 ägg
2 tsk salt
en rågad dl brun farin
rågsikt
vetemjöl till utbakningen


Smula jästen i degbunken. Värm vatten och mjölk till ungefär fingervärme, häll i bunken och lös upp jästen.
I med äggen, saltet och farinsockret. Rör om så allt blandar sig.
Häll i rågsikt medan maskinen går. Degen blir liksom "klistrig", men fullt hanterbar. Bara lite konstig i konsistensen, men det ska vara så.
Den här degen ska bara jäsa en gång, så ta ur degen ur bunken, upp på ett mjölat bakbord. Knåda lite, och dela sen i tre delar som du formar till avlånga limpor.
Låt jäsa i en timme under bakduk, på bakplåten.
Grädda i 200 grader, i mitten av ugnen (eller lite längre ner) i 25 minuter. 


Klart! Saftigt och gott blev brödet :). 


Och kalopsen...ja, den körde jag lite på känn. Men ungefär såhär:

KALOPS

1 kg högrev

2 stora gula lökar
4 mellanstora morötter
3-4 msk vetemjöl
vatten
6-7 lagerblad
10-15 kryddpepparkorn
lite buljongpulver
lite coloritsoya


Skär högreven i ganska stora bitar (ca 3*3 cm). Fräs dem så de får lite färg, i en stor gryta av gjutjärn.
Under tiden kan du skala löken och morötterna. Löken skär du i fjärdedelar, morötterna i stora bitar. I med grönsakerna i grytan och låt fräsa med en stund.
Pudra lite vetemjöl över, rör om och häll sedan på vatten så det täcker. Tillsätt buljongpulver och soya.
På med locket, och låt koka i minst två timmar, gärna tre. Smaka av med salt om det behövs. 




Jag serverade med alla tillbehör jag kom på - rödbetor, inlagd gurka samt min goda sallad med champinjoner och rödlök.
Och så en bit av det nybakta brödet förstås.. :)

RIKTIGT gott! Kalops ska jag göra många gånger i vinter! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar