måndag 27 oktober 2014

Kryddigt, vegetariskt

Rester är en finfin sak. Då kan man göra mat en annan dag till nästan ingen kostnad alls :).

För ett tag sen gjorde jag en vegetarisk grönsaksröra. Receptet hittar du HÄR.
Det blev en del över, och det frös jag in.

Idag när det vankades veggodag igen, tog jag fram burken igen. Det var lite väl lite för att räcka till två, så jag värmde röran, tillsatte lite vatten, och hällde i röda linser som fick koka med i tio minuter. Klart!

Till det tänkte jag mig först pasta, men kände att det blev lite trist. Så istället gjorde jag likadana potatishalvor som jag bjöd på igår (det får jag blogga om imorgon eller så, om gårdagens middag i sin helhet). Jag delade helt enkelt potatis i halvor på längden. La dem med snittytan uppåt i en ugnsform som jag penslat med rapsolja. Sen oljade jag även potatisen på ovansidan (snittytan), strödde över svartpeppar, flingsalt, och så lite färsk hackad bladpersilja och timjan.
In i ugnen på 225 grader i en halvtimme eller nåt, tills färgen är fin.

En sallad var förstås givet till, och så en klick creme fraiche som jag saltat och pepprat lite. Creme fraichen satt som en smäck till den kryddiga lins- och grönsaksröran :). 


(Innan jag ställde in potatisen i ugnen...)

(Lite färsk timjan på det hela blev både fint och gott!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar