måndag 13 oktober 2014

Back on track

Nu har jag varit lite försvunnen i över en vecka. Men idag är jag tillbaka! :)

Idag tänkte jag göra sån där stor köttfärsbiff i panna, den som jag bloggade om HÄR.
Men då var det ju en sommarvariant. Idag blev det höstvarianten.

Jag hackade en liten gul lök, och så tog jag fram lite trattkantareller ur frysen. Lök och svamp brynte jag i smör i en stekpanna, och så skar jag bacon fint också och hade i.
När det var färdigbrynt, saltade och pepprade jag lite, och ställde undan för att svalna lite.

Så tog jag blandfärs och blandade med lite salt, Aromat och svartpeppar, samt lite färsk hackad rosmarin.
Därefter blandade jag i det mesta av lök-, svamp- och baconröran, men sparade lite i pannan för att ha att toppa med.
Blanda ihop, och sen är det bara att forma färsen till en stor biff i en stor stekpanna eller gryta och steka i smör. När det blivit fint brynt på undersidan, delar man den stora jättebiffen i fyra delar och vänder dem. Sen bara på med grädde och ev. lite mer aromat.
Låt puttra medan potatisen kokar. Servera med potatisen och en sallad. Toppa biffen med den lök-, svamp- och baconröra som du sparat!

En jättegod rätt som du kan laga både till vardag och helg!
 








2 kommentarer: