söndag 2 november 2014

En barndomsklassiker

Finmat på söndagar när jag var liten, var ibland ugnsgrillad kyckling med hasselbackspotatis, sås - och ris!
Jag vet inte varifrån riset kom in i bilden, det kanske var så att nån inte gillade hasselbackspotatisen (hur man nu inte kan gilla hasselbackspotatis??..), eller att mamma kanske inte orkade skala och skära så många potatisar eftersom vi var såpass många i familjen?.. Ja, jag vet faktiskt inte. Eller kanske såg hon riset som ett slags tillbehör, en grönsak?...

I alla fall så bjöds det kokt ris till, och det där har jag svårt att släppa. För det är gott! Jag åt i alla fall alltid både potatis och ris, och det gör jag gärna fortfarande när det kommer till hasselbackspotatis och sås - gärna lite ris till!

Idag gjorde jag vanliga kycklingfiléer i ugnen. Jag kryddade tinade filéer med grillkrydda. Bara det. Och la i en form och så in i ugnen.
Hasselbackspotatisarna gjorde jag som väl de flesta gör dem - skalade potatis, skar av en skiva i botten för att potatisen ska stå stadigt, och sen skar jag skåror nästan ända ner - men inte riktigt.
Och sen pensla med smält smör, lite salt på och så in i ugnen. Ibland har jag ströbröd på, men idag hade jag inget ströbröd så det fick gå bra utan.
Sen penslade jag potatisen emellanåt, tills de fått fin färg och var klara.

Ris och sallad till, och såsen gjorde jag på vanlig bottenredning, och vätskan var skyn från kycklingen plus lite vatten och grädde. En hönsbuljongtärning i, och så smaka av med salt och peppar. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar