söndag 23 november 2014

Rosmarinkotletter

När jag skrev den här veckans matsedel var jag nog lite väl ospecifik angående dagens mat.
"Fläskkotletter i sås" stod det. Jag tror att jag tänkte (när jag skrev matsedeln) att "Äsch, det fixar jag den dan..."


Och jodå, det fixade sig :).
Jag brynte kotletterna först i smör. Inte genomstekta, utan bara gav dem en fin färg.
Sen la jag dem i en smord ugnsform.
Mer smör i stekpannan, och sen ett par-tre matskedar tomatpuré som fick fräsa med.
Så på med kanske 3-4 dl grädde (man kan blanda med mjölk, men är det söndag så är det) och vispa ihop.
Sen hade jag i en matsked dijonsenap, och en tesked sambal oelek. Lite köttbuljongpulver, och en nypa socker. Och så - kanske 3 matskedar torkad rosmarin.
Vispa runt ordentligt, och låt sen såsen stå och puttra lite sakta en stund. Smaka av och se om det behövs mer av det ena eller andra.

Sen hällde jag såsen över kotletterna i ugnsformen, och ställde in i ugnen - 225 grader medan riset kokade. När riset var klart rörde jag ner lite hackad persilja i det.


Serverades med sallad och lite vitlöksbröd.
En jättefin söndagsmiddag! Och gillar man inte rosmarin så går det ju att ta sin favvokrydda istället :). 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar