onsdag 19 november 2014

Gröna ägg!

I våras köpte jag kycklingar av rasen isbar. Det speciella med isbar är att de värper gröna ägg. Så från att ha haft vita, beiga och mörkbruna ägg i repertoaren, tänkte jag att mina höns även skulle leverera gröna :).

Jag har EN isbarhöna. Hon var en av kycklingarna jag köpte i våras. Hennes tre "bröder" (alltså isbartupparna) blev finfina filéer häromveckan eftersom de var lite bråkiga.
Men lilla Greta, som hon heter, är en rar liten svart höna som blir mer och mer pratsam och tillgiven.
Enda felet har varit att hon inte lägger några ägg...
Men i morse upptäckte jag att det gör hon visst det! I hörnan utanför sovrumsfönstret, bakom humlen, hittade jag en liten gömma. Tre små gröna ägg låg det där.... Greta har blivit vuxen! :) 



Lilla Greta (bild tagen tidigare i höstas)

Lilla Gretas ägg! Se så gröna och fina :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar