söndag 30 november 2014

Blåbärspannacottacheesecake

Ja, det måste ju vara det längsta namnet ever på en efterrätt :)

Vi hade gäster igår - goda vänner som jag lagade till en trerätters till.
Tyvärr var jag lite glömsk och fotade inte, men till förrätt hade vi i alla fall bruschetta. Det ska jag göra en annan dag igen för det är ju så himla gott, och enkelt dessutom. Och billigt.

Till varmrätt hade vi chilikryddad fläskytterfilé, med råstekt potatis smaksatt med lime och ingefära. Tipset har jag fått från Kryddburkens blogg (www.kryddburken.se), men jag gjorde på eget vis.
Tzatziki serverades till, och så en sallad förstås.

Och efterrätten då? Det blev nån blandning mellan paj, cheesecake och pannacotta.
Och den blev god! En blandning av sött och friskt. Och gillar man inte blåbär kan man förstås välja vilket annat bär man vill!

Jag vet inte vad jag ska kalla den, så det får bli:


BLÅBÄRSPANNACOTTACHEESECAKE


13 digestivekex
100 g smör


Mixas ihop i en matberedare till en kladdig deg. Tryck ut i en rund springform (24 cm), och ställ in i kylen för att stelna. Sedan gör du fyllningen:

3 dl vispgrädde
1 dl socker


Sjud ihop försiktigt så sockret löser sig.

3 gelatinblad

Lägg i blöt i fem minuter i kallt vatten. Krama sedan ur, och vispa ner i grädden som du tagit av plattan och låtit svalna en aning.

4 dl blåbär


Mixa med stavmixer till en puré. Vispa ner i grädden tillsammans med

200 g philadelphiaost

Vispa till en jämn smet, som du sedan häller i formen, ovanpå den nu stelnade digestivekexdegen.

Ställ in i kylen igen, i 3-4 timmar (tills fyllningen stelnat).

Pynta gärna med några bär vid serveringen :).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar