fredag 7 november 2014

Nu fick Mandys smisk!

I hålan nära oss finns en jättefin hamburgerrestaurang som heter Mandys. Där får man hamburgare på äkta amerikanskt 60-talsvis. JÄTTEgott, fint serverat, fantastiskt bra.

Men sorry, Mandys - ni hänger löst. Skulle jag öppna en burgerrestaurang på det jag lagade idag, skulle ni få stänga igen på dagen.
För i min hamburgerrestaurang skulle jag servera skogsburgare. Som kvällens älgburgare (älgfärs, grädde, buljongpulver, timjan, svartpeppar), som jag sen serverade med coleslaw, majonnäs, sallad, rödlök och lite lingon. Och så pricken över i: hemmagjorda strips.
S-Å J-Ä-K-L-A G-O-T-T!!!
Och vackert också, förresten! :)



Vill man göra egna strips behöver man inte alls en fritös. Jag friterar mina i en vanlig gjutjärnsgryta. Jag har en insats i rostfritt (jag får ta en bild imorgon) som gör det enkelt. Jag använder rapsolja att fritera i.
Skala potatisen och skär i så tjocka stavar som du vill ha.
Värm rejält med olja (några centimeter djupt) i grytan, men det behöver inte precis stormkoka - bara sjuda lite.
Lägg i några potatisstavar åt gången, ungefär en portion. Låt koka i 8 minuter, ta sedan upp (med hålslev om du inte har en sån insats jag har) och lägg på ett fat med hushållspapper.
När du friterat all potatis en gång, låter du dem vila i minst en halvtimme.
Sen hettar du upp oljan igen, den här gången varmare. Nu ska det stormkoka! Men var JÄTTEförsiktig så det inte börjar brinna i oljan. Och OM det börjar brinna, släck ALDRIG med vatten (för då exploderar hela skiten på dig), utan lägg på ett lock eller en bakplåt som du givetvis har liggande framme medan du friterar. Jätteviktigt!!

Fritera potatisen i omgångar igen. Nu när det är så varmt tar det bara ett par minuter så blir potatisen gyllene. Passa hela tiden! Sen tar du upp potatisen, skakar av lite försiktigt, och lägger upp på ett fat. Salta och servera.


Till Idol har jag snaskat på fruktspett som jag gjorde som efterrätt. Färska hallon, röda vindruvor, clementin och kiwi. Mums så gott!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar