söndag 16 november 2014

Höstig köttgryta

Hösten är ju verkligen säsong för goda, mustiga grytor. En klassiker på varje spis såhär års.
Recepten är hur många som helst, men det roliga med grytor är ju att man kan ha i det man gillar och råkar ha hemma, och det blir nästan alltid bra hur man än gör :). Bara man låter köttet koka ordentligt så det är riktigt mört, och bara man smakar av så det blir sådär mustigt som man har tänkt sig!

Idag skulle vi iväg för att kolla på en dator åt Andreas. Men innan vi åkte, förberedde jag köttet. Skar i stora tärningar och brynte i smör, hällde sen på vatten och hade i buljongpulver, och så lät jag det koka stilla under lock medan vi var iväg närmare ett par timmar.

När vi kom hem skalade jag ett tiotal schalottenlökar, skar tre chorizo i slantar, och fräste alltihop i smör i en stekpanna. Lät ligga där på ganska låg värme sen, hade i lite tomatpuré som fick fräsa med. När korven fått lite färg och löken blivit glansig, hällde jag det i köttgrytan.
Sen även i med en burk hela champinjoner, samt nån deciliter syltlök. Sen redde jag av soppan lite, och kryddade med paprikapulver, en skvätt balsamvinäger, lite mejram samt salt och socker.
Smaka av, smaka av - det är så det blir gott :).

Serverades med klyftpotatis samt en sallad!
Grytan blev verkligen mustig, och köttet (jag använde nötbog) blev sådär mört så det föll isär i såsen.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar