måndag 10 november 2014

Nöden är uppfinningarnas moder

Ja, nu vill jag ju inte skryta med det som att det vore min egen uppfinning, det jag gjorde idag. Men jag löste problemet i alla fall :)

Jag skulle nämligen laga fisk med romsås idag. Lax till mig, fiskpinnar till Andreas (som inte gillar lax).
Romsåsen gör jag genom att blanda gräddfil, majonnäs, en burk röd kaviar, dill, finhackad rödlök, lite pressad citron, peppar och eventuellt pyttelite salt.
Plättlätt, kan man tycka. Men så upptäcker man när fisken redan är i ugnen och potatisen står på kokning, att det inte finns nån majonnäs. Kris!
Jag sprang (nåja, vinglade) över till grannen, men ingen majonnäs där heller.

Så vad ska en fattig flicka göra?
Jo, man gör sin egen majonnäs :)

Jag hade sparat nåt majonnäsrecept nån gång. Man slipper den jobbiga vispningen, och det är klart på bara ett par minuter :).

2-MINUTERSMAJONNÄS


1 ägg
2 tsk vinäger (jag tog äppelcidervinäger)
en gnutta salt
1 krm vitpeppar
2 dl rapsolja


Häll allt i en sån där avlång burk som man har till stavmixer. Sätt mixern i botten, och kör igång. Höj mixern sakta i ca fem sekunder. Klart! :)
Det är som trolleri!

Jag tycker dock inte att majonnäsen blev helt perfekt. Skulle jag BARA använt den som majonnäs, som den är, hade jag nog finlirat lite med den.
Men nu skulle den ju i romsåsen, så jag struntade i finliret. Såsen blev kalasbra! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar