torsdag 20 november 2014

Vegetariskt och soppa på en endaste dag

Vi kör vidare med vårt "en vegetarisk dag i veckan".
Idag ville jag koka soppa. Men trots att det är torsdag blev det inte ärtsoppa - nej, nej, nej som Maria Montazami skulle sagt :).
Nej, istället blev det en potatis- och purjolökssoppa.
Jag brukar göra den med bacon i, men det funkar ju inte på vår vegetariska dag. Så jag var lite rädd att det skulle bli "mesigt" och inte så matigt.
Men nej, den blev jättegod! :)

Ungefär såhär gjorde jag: 


KRÄMIG POTATIS- OCH PURJOLÖKSSOPPA

6 potatisar
20 cm purjolök
2 grönsaksbuljongtärningar
vatten
½ dl hackad gräslök
2 dl creme fraiche
salt, svartpeppar


Skala potatisarna och skär i ca 3-4 mm tjocka skivor. Strimla purjolöken.
Lägg potatis och purjo i en gryta, fyll på med vatten så det nästan täcker. Häv i buljongtärningarna.

Koka upp och låt sedan puttra på låg värme i kanske 10-15 minuter. Då har du i creme fraiche och gräslök, och smakar av med salt och peppar.
Låt ev puttra lite till, så potatisen blir genomkokt.

Strö gärna över lite mer strimlad purjolök vid servering. 





Sen blev det förstås pannkakor till efterrätt. Är det torsdag så är det :). 
Jag är så glad, för jag har kvar jordgubbssylt som jag kokade på det jag fick över när jag kokade saft i somras. Lättsockrad gjorde jag sylten, och det är så himla mycket godare än den sötsliskiga, färdigköpta sylten!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar