lördag 22 november 2014

En rysk soppa

Undrar om det var förra vintern, eller vintern innan det?... I alla fall, vi var bjudna till några "grannar" längre bortåt vägen, för att äta lunch.
Lunchen var jättetrevlig och kul, och maten var gudomligt god. Det bjöds nämligen på en soppa från Georgien (tror jag det var?...det KAN vara mitt minne som spelar mig ett spratt. Ryskt-ish är det i alla fall.). Soljanka, hette soppan. Alternativt Solyanka, jag har sett båda stavningarna.

I alla fall, en köttsoppa med lite allt möjligt i - kött (såklart), korv, skinka, oliver, saltgurka...ja, lite av varje. Och smaken var fantastisk.

Jag gjorde soppan nån gång strax efteråt själv här hemma. Men sen föll den liksom i glömska?
Men idag blev det av att jag gjorde den igen :). Det är några moment i den, det är inget man svänger ihop på en kafferast. Men resultatet gör det värt besväret, jag lovar!

Det finns många olika varianter på recept på nätet, men jag använde det här:

http://www.tasteline.com/Recept/kottsoppa_soljanka

Men som vanligt kunde jag ju inte hålla mig till "reglerna", eller receptet då, så jag ändrade lite. Dels gjorde jag inte så med köttet som det stod att man skulle göra - jag skar den i små tärningar först, brynte i en gryta, hällde på vatten och buljongpulver och vitpeppar, och lät koka nån timme.
Sen stekte jag på lök och rotselleri i smör och olja, tillsatte tomatpuré och saltgurka, och sen hällde jag helt enkelt över köttet (och buljongen som köttet kokat i) i grytan med grönsakerna.

Och korven bytte jag ut från wienerkorv till salsiccia.
Men i övrigt gjorde jag efter receptet :).

Prova den här, det är en matig och god soppa som det blir mycket av! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar