söndag 9 november 2014

Full english breakfast och vanlig svensk räkmacka

Vi sov länge idag. Först framåt halv tolv blev det frukost - eller mer brunch!
När vi var i London förra året blev vi kära i frukosten - en riktig full english breakfast. Oh så gott!
Så det har vi gjort några gånger sen dess, på helgerna.
Så också idag.

Lite Italien smög sig in också, i form av salsiccia :). Ja, korv då.
Bacon, stekt ägg, vita bönor i tomatsås, stekta tomatskivor, stekta färska champinjoner. Och så en liten fullkornstoast (i England kanske de kör mest med vitt bröd, men här blev det fullkorn idag).

Juice och te till.

Gott! :)






Det är ju Fars dag idag! Jag har ingen far att fira med paket och tårta. Min pappa lever inte längre, men jag hade en liten stund när jag satt och mindes honom. Minns honom gör jag ju varendaste dag, men det blev ändå lite mer sådär...koncentrerat idag :). Hoppas att han kände det, var han nu är.
Hur/om barnen firade sin far vet jag inte, för ingen av dem var här.
Andreas ringde sin pappa och sa grattis.
Och i brist på andra närvarande pappor, firade jag Andreas lite. Han är ju inte far, men väl "styvfar".
FULASTE ordet ever :D, men vi säger det ibland på skoj. "Du får fråga din styvfar!" säger jag till barnen när de behöver skjuts eller nåt.
Jag tycker i alla fall att han är den bäste styvpappan man kan tänka sig. Jag kunde inte önskat någon bättre i den rollen för mina barn. Så jag firade honom lite ändå, medelst räkmackor!

En riktig räkmacka (enligt mig) görs såhär: Tekaka. Bre smör på. Sallad ovanpå smöret (idag strimlade jag isbergssallad fint). Ett skivat, kokt ägg fördelas på det. Generöst med majonnäs, gärna med hjälp av en sprits.
Och om man ska vara generös med majonnäsen, så ska man vara ÄNNU mer generös med räkorna! Mycket räkor på. GODA räkor.

Ovanpå det strör man lite hackad dill, har på en skiva citron och ett par skivor gurka lite snyggt, och så en dillkvist. Klart!
Jag gjorde två mackor var, men de var så himla mastiga så vi orkade bara en var... Finfrukost imorgon :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar