tisdag 18 november 2014

Saffransskorpor som jag vill ha dem

Saffransskorpor har jag aldrig bakat förut. Men det LÅTER ju så gott! 

Så idag gjorde jag det. Det är ju inte speciellt krångligt eller svårt alls, går på ett kick. Men åh så gott!

Jag hade hittat ett recept på nätet, jag tror det var på fb-gruppen Kakburken. Jag vet inte vems receptet är från början, men som vanligt kunde jag inte låta det vara som det var. Jag drog ner lite på sockret, och så tillsatte jag russin :). 
Såhär blev min variant:

FINFINA SAFFRANSSKORPOR

100 g smör
1 g saffran
2 ägg
1 dl strösocker
5 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1½ dl hel sötmandel
1 dl russin


Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och vispa ner saffranet. 
Häll smöret i en bunke, och vispa ner äggen. 
Blanda socker, vetemjöl, bakpulver, mandel och russin i en annan bunke och vänd sedan ner det i smöret. Arbeta ihop till en deg som du delar i tre. 

Forma varje del till en "korv" som du lägger på en plåt med bakplåtspapper och plattar till en aning. 
Grädda i mitten av ugnen i 25 minuter. Ta ut, sänk ugnsvärmen till 125 grader. Skär i bitar (ca 2 cm breda). Sprid ut delarna på plåten, och ställ in i mitten av ugnen igen, i en kvart. 

Låt svalna utan bakduk, på plåten!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar