torsdag 13 november 2014

God doft och smak från mors bak

Det lackar ju mot jul.
När jag var liten bakade min mamma alltid "S-kakor" till julen. Det var små S-formade kakor som var doppade i en blandning av socker och kanel.

Jag har en bok som heter Ernsts jul. Där i finns finfina recept som Ernst har tagit fram.
Jag har länge varit sugen på att baka hans "Gudomliga kanelhjärtan". Dock har jag inga pepparkaksmått, och hittade inga på ICA heller. Så det fick bli "Gudomliga rundlar" istället.
Sen fick jag - sorry Ernst - ändra lite i receptet också. Degen blev lite torr tyckte jag, verkade svår att kavla ut. Så jag tillsatte ett ägg.
Men då blev degen lite väl kladdig, så jag fick tillsätta typ en halv deciliter mjöl ytterligare.
Men då blev den också helt perfekt :).
Och kakorna blev jättegoda, och påminde väldigt mycket om S-kakorna. Väldigt juligt stuk, och lite gammaldags sådär!

Såhär gjorde jag:

GUDOMLIGA RUNDLAR (35 stycken)

1,25 dl socker
200 g smör (rumsvarmt)
4½ dl vetemjöl
2 dl marsanpulver
1 ägg

1 ägg
3 msk socker
2 tsk kanel


Vispa ihop smör och socker vitt och poröst. Tillsätt ägget. Knåda i mjölet och marsanpulvret och arbeta till en deg. Låt vila i kylskåp i en halvtimme.

Kavla ut degen ca 4 mm tjock. Ta ut rundlar (eller hjärtan, eller vad du nu vill). Pensla kakorna med ägg, och doppa i socker- och kanelblandningen. Lägg på en plåt, grädda i 200 grader i ca 8 minuter. 






Jag rekommenderar boken. Ernst är så fiffig! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar