tisdag 4 november 2014

Små lussiga bullar

Äntligen! Äntligen första lussebullsbaket :).
När jag var yngre gillade jag inte ens lussebullar. Jag gillade inte smaken av saffran.
Sen började jag gilla saffran, men då fick jag plötsligt en väldigt stor allergisk reaktion när jag ätit en lussebulle, och blev tillsagd av läkaren att inte äta saffran mer.

Men...så för nåt år sen testade jag ändå. Det hade ju ändå gått typ 20 år.
Och det gick fint! Och nu älskar jag lussebullar :).

Såhär är mitt bästa lussebullsrecept, för de allra saftigaste lussebullarna:

LUSSEBULLAR (ca 30 st)

2 påsar ( =1 g) saffran
2 msk strösocker
2 msk mörk rom (man kan säkert använda nån annan spritsort också, man tager vad man haver!)

1½ pkt jäst
5 dl kall mjölk
2 dl strösocker
1½ tsk salt
drygt 1 liter Manitoba cream
150 g smör i tärningar

ca ½ dl russin
lite vatten

1 ägg
1 tsk vaniljsocker


Börja med att lägga russinen i blöt i vattnet i en liten skål. Mikra gärna en halvminut eller så. Låt sen russinen stå i blöt så de sväller.

Blanda ihop saffran, socker och rom. Det kan man gärna göra dan innan och låta stå övertäckt nånstans där det är mörkt.

Lös jästen i mjölken. Tillsätt socker och salt, och sen mjölet. Tillsätt sen smöret. Låt maskinen gå i en kvart ungefär.

Dela degen i 30 delar och forma en lussekatt av varje. Eller hur du nu vill baka ut bullarna/längderna.

Låt jäsa under duk i rumstemperatur i en timme. Pensla sen med ägget som du vispat upp tillsammans med vaniljsockret.
Tryck i russinen i bullarna (sila dem först så de inte har en massa vatten på sig - russinen alltså). 



Grädda i 225 grader, strax längre ner än mitten av ugnen, i ca 10 minuter.

Äts helt ljumma med ett glas mjölk!


2 kommentarer: