söndag 28 juni 2015

En pastarätt med lövbiff

Lövbiff gillar jag. Det är svårt att misslyckas med, det går snabbt att laga (om man vill - om man vill ha långkok så funkar det med :)), det är gott. Så när det finns svensk lövbiff till bra pris så brukar jag passa på.

Idag blev det en pastaanrättning av det hela. Receptet hittade jag HÄR, men gjorde om lite efter behag. Mer lövbiff, ingen Grand Marnier (en likör....fast det berodde mest på att vi inte hade nån likör hemma :)), lite mindre lök, lite mer vitlök...ja, lite så. Man får ju smaka sig fram så man hittar nåt som passar just en själv :).
Ja, jag kopierar in receptet här också så det finns kvar om länken av nån anledning inte skulle funka nån gång!



GUDFADERNS PASTA

Valfri pasta
400 g lövbiff i strimlor (jag hade 700 g)

smör till stekning
1½ hackad gul lök (jag hade en)
2 pressade vitlöksklyftor (jag hackade istället)
300 g färska champinjoner
5 msk tomatpuré
5 dl grädde
1½ msk grand marnier (hoppade jag över)
salt och peppar
1 "tjejnäve" persilja
2 "grabbnävar" riven parmesan


Koka pastan. Fräs köttet i smör i en stor gryta (i grundreceptet står det att man ska steka i omgångar, men det skiner jag i :)). Låt köttet vila på en tallrik. Under tiden hackar du lök och vitlök och skivar upp champinjonerna, och fräser allt sen i smör. I med tomatpurén, rör ihop och sen i med grädden. Låt puttra lite. Salta och peppra.
I med köttet, och låt puttra ett par minuter till.
När pastan är klar häller du i den i såsen. Rör om ordentligt, i med persilja och parmesan, rör lite till och servera! Gärna med lite grönt till förstås! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar