torsdag 11 juni 2015

Två favvisar

Igår blev jag sugen på att baka tigerkakor. Jag har skrivit det här receptet förut, men det skadar inte att tipsa igen! Jag tycker att såna gamla godingar som tigerkaka ofta glöms bort bland alla nya idéer och tjusiga bakverk.
Men det är ju så enkelt med sockerkakor och tigerkakor, och det blir mycket (speciellt när man gör dubbel sats, som jag gjorde). Och det är ju så gott till sommarens fikastunder, till ett glas mjölk (som vi drack igår, jag och sonen) eller till ett glas hemmagjord saft till exempel :). Eller kaffe, för all del. 



SAFTIG TIGERKAKA 1 st

200 g smör

2½ dl socker
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl grädde
3 msk kakao
1 msk flingsalt
3 msk vaniljsocker


Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en sockerkaksform. Smält smöret i en kastrull, och vispa ihop med sockret.
Blanda ner äggen, ett i taget, och rör om mellan varje.
Blanda mjöl och bakpulver, och vänd sedan ner i smeten varvat med grädden.
Häll över ungefär hälften i en annan bunke, och blanda i kakao och flingsalt.
Smaksätt resten av smeten med vaniljsocker.

Häll ungefär hälften av den ljusa smeten i formen. Fyll på med hälften av chokladsmeten. Sen resten av det ljusa, och sedan resten av chokladsmeten. Dra med en gaffel lite fram och tillbaka i formen så färgerna blandar sig lite grann till ett snyggt mönster.

Grädda i nedre delen av ugnen i knappt en timme. Känn med en sticka så kakan är genomgräddad.

Låt kakan ligga i formen i några minuter, och stjälp sedan upp kakan på ett fat. 






Dagen idag har spenderats i färdtjänsttaxi och på möte på neurorehab. Jag var så trött så jag somnade i taxin...haha! Snacka om tantigt.
Och när jag kom hem lagade jag middag. Stekt panerad torsk med kall sås (gräddfil, majonnäs, bostongurka, dill och lite tomatpuré. Salt och peppar.). Kokt färskpotatis, en grönsaksblandning från frysen, samt lite ärtskott. Gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar