fredag 26 juni 2015

Fredag! :)

Jag kan inte hjälpa´t. Jag är hopplöst förälskad i fredagar.

Jag sov till halv nio. Sen gick jag upp och kokade jordgubbssylt av typ fyra kilo jordgubbar. Det blev väldigt mycket sylt.
Jag orkar inte krångla med en massa finesser när jag kokar sylt. Vi snoppade jordgubbarna medan vi glodde på Ernst igår kväll, så de var färdigrensade i kastrullen när jag steg upp. I de drygt fyra kilona jordgubbar hällde jag ca 700 g syltsocker. På paketet står det att man ska ha 1 kg syltsocker till 2 kg jordgubbar - om man ska ha LÄTTSOCKRAD sylt??! Har ni hört på maken? Jag tog alltså mindre än hälften av det, om man räknar proportionerligt. Och ändå blev sylten på gränsen till för söt tyckte jag. Färdigköpt sylt smakar ju i princip bara socker, och det är ju jordgubbssmaken man vill åt tänker jag.
Det blev i alla fall definitivt inte för surt! Så det är mitt bästa tips - snåla med sockret när du kokar sylt eller saft! Följ INTE recept. Prova dig fram!

I alla fall, det var bara det i. Jordgubbar och syltsocker. Eftersom jag inte tog så mycket syltsocker som rekommenderades, blev sylten ganska lös. Men det gör mig absolut inget. Det är en tusen gånger godare sylt än köpesylten!
Jag bara mosade jordgubbarna lätt, och lät koka i typ fem minuter innan jag drog kastrullen av värmen och lät allt svalna. Paketerade i plastburkar, och så in i frysen.
Sen bakade jag, medan jag hade krafter kvar. Jag ska nämligen ha ett litet kafferep här på tisdag kväll, för mina fina kollegor från en tidning nära oss. Flickkollegorna, vill säga! Pojkarna är inte inbjudna.
Så nu bakar jag för fullt. För på ett kafferep ska det finnas:
1. Hembakt
2. Många sorter
3. Broderad duk
4. Kokekaffe

5. Finkoppar

Allt det kommer att finnas på mitt kafferep. Så nu har jag bakat i några dagar. Det tar lång tid eftersom tant inte har ork till många sorter om dan. Men det är roligt :) Jag älskar att ha såna här små projekt att planera och greja inför! :) Men det allra bästa är att flickorna kommer hit. Jag saknar dem! Och hon som inte kan komma (för att nån måste ju jobba på kvällen också), hon ska få en leverans med hembakt till jobbet dan efter.
Men VAD jag bakar, det ska jag visa efter att kafferepet gått av stapeln.

Sen hann jag vila en stund innan Andreas kom hem. På eftermiddan åkte vi på turné - först för att köpa blommor (jag ska plantera i krukor på trappen under helgen).
Sen vidare till en ekologisk hallonodling i närheten. Hallonen är förstås inte klara för i år än, men de hade fjolårets i frysen, och jag ville ha ett par kilo. De behövs till baket bland annat :).

Sen till Willys för lite helghandling.

Och nu är vi hemma....
Det ska grillas goda burgare som ska ätas med hembakta hamburgerbröd till, och en massa goda tillbehör.

Och det är helg! :) Och min lille påg är hemma! *yay*... Min lilla gumma är dock inte hemma, för hon är på Bråvalla och ska glo på Muse och lite annat. Men hon kommer hem en sväng imorgon, mitt lilla hjärta.

Jag måste bara som avslutning visa en fin pelargon som jag har. Jag har den och dens syster bredvid varandra här, precis intill där jag sitter vid datorn. Men systern har alltid blommat så vackert, fastän jag köpte dem som halva-priset-ful-pelargoner på ICA. Men den här...den har bara stått där alldeles grön och blygsam.
Men nu! Nu blommar den så vackert :). Kanske för att jag gett den så mycket kärlek (plus lite vatten ibland) och pratat med den varje dag. Nu kommer det fler och fler knoppar :). 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar