onsdag 24 juni 2015

GaLAXer i mina braxer!


Jag har alltid (eller ja, i alla fall i vuxen ålder) gillat lax. Inte gravad eller kallrökt, men varmrökt eller stekt eller ugnsstekt eller allra helst grillad. GUD så gott....
Men så har det varit så att Andreas har alltid sagt att han inte gillar lax. Han kan till skillnad mot mig äta några skivor gravad eller kallrökt på julbordet eller så, men att grilla har det inte varit tal om.

Men den här veckan hade jag ändå skrivit grillad lax på matsedeln. Jag tänkte att han får väl tjacka upp sig på en körv eller nåt :).
Men han körde på lax han med. En stor, färsk laxsida köpte vi. Jag delade den i två och funderade över hur den skulle bli godast. Jag googlade efter inspiration och det fanns ju en massa glazer och bös som man kunde göra och pensla med och låta stå i några timmar och vad det var.
Men nä, jag körde på enklast möjliga - salt, svartpeppar, mängder med dill, och så några citronskivor. 



Pensla med olivolja på skinnsidan (som ju ska ligga mot gallret), och så på grillen - översta gallret, och stängt lock i 15 minuter. Klart! Är inte det snabbmat så säg?





Till det kokt färskpotatis, och så en gudomligt god romsås - också den snabbgjord och enkel. 



ROMSÅS


3 dl gräddfil
0,75 dl majonnäs
en stor näve hackad, färsk dill
1 burk röd rom
salt, svartpeppar, en nypa socker


Blanda allt. Klart. 






Å fy bubblan så gott! (Därav rubriken..). Till och med Andreas tog om och gjorde matlåda till imorgon och allt. Och tyckte att vi borde grilla lax igen! :)
Och ja, till maten förresten - vi drack en rabarberdryck som jag fått av grannfrun! Hon har experimenterat fram den själv och gav mig en flaska så jag kunde vara testpanel. Den är inte alls mycket sötad, utan väldigt syrlig och frisk. Passar perfekt som måltidsdryck! Jag spädde ut den med en aning vatten bara. Jag kan tänka mig även att den passar som törstsläckare med en massa is i, en varm sommardag :). 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar