måndag 8 juni 2015

Tabbouleh med matvete

Igår kväll blev jag plötsligt jättesugen på nåt med bulgur eller kvarngryn eller så. Så det fick det bli till lunch idag!
Tabbouleh är enligt wikipedia "en klassisk persiljesallad från Libanon". Den funkar väldigt fint till t ex grillat, men det är gott bara som det är också - ja, som till lunch idag :).
Jag hade ingen bulgur hemma, men matvete hade jag! Så det fick det bli.

Såhär gjorde jag min tabbouleh:


TABBOULEH MED MATVETE


2 portioner matvete (koka enligt instruktionerna på förpackningen!)
3-4 msk persilja, hackad
några myntablad, hackade
10 cm gurka, hackad
5 miniplommontomater, hackade
1 rödlök, hackad
ca 2-3 msk olivolja
ca 1 msk pressad citron


Hacka allt som ska hackas, medan matvetet kokar. Blanda i en skål. Tillsätt matvetet och rör om. Tillsätt olivolja och citron, rör om. Klart!
Det här räckte till både lunch och ett mellanmål. 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar