söndag 14 juni 2015

Ursäkta min frånvaro

Jag har inget ens att skylla på mer än trötthet! :)

Men här kommer lite bilder på helgens mat och godsaker: 


Sonen slutade skolan i fredags. Nu är det sommarlov! Och såklart ska ett sommarlov firas. Jag orkade dock inte baka, så ett lokalt bageri fick stå till tjänst med den här fina jordgubbstårtan. 



Fredagsmiddagen blev grillat. Är det sommar så är det!
Vi grillade två olika sorters flintastekar (den här var med vitlök och örter). Tabbouleh (den med matvete som jag skrev om nyligen...) till, och likaså grillade tomathalvor, en enkel sallad med pak choi, gurka samt ärtskott + olivolja, salt och peppar. Och så de fina vita sparrisarna från Hjo... Just såna sparrisar, från Hjo, var det till förrätten på prinsbröllopet igår! Men vi var först :D...
Ja, och så kokt färskpotatis och en liten klick bearnaise.
Sen hade jag faktiskt en jättegod rabarberchutney som min granne hade gjort och som jag fick en burk av. Kalasgod! Jag får be henne om recept! :)


Igår grillade vi egna burgare - nötfärs, salt och peppar. That´s it. Börja inte krångla med en massa annat i smeten, det enklaste är det godaste! Och så de hemmagjorda hamburgerbröden till som jag skrev om rätt nyligen. De är verkligen de bästa hamburgerbröden jag nån gång ätit!
Idag blev det grillat igen (tredje dagen i rad). Nu grillade vi chorizos, och jag gjorde vanligt mos till. Sallad med pak choi, ärtskott och rårivna morötter. Och så en klick bostongurka till korven...
Och till efterrätt: 

Somrigare än somrigast - svenska jordgubbar med lättvispad, lättsötad grädde! MUMS!! Vem behöver stå och baka och krångla med efterrätter när det bästa är såhär lätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar