torsdag 18 juni 2015

Frukt och grönt

I två dagar har vi nu haft vegetariska middagar. Just nu är jag i en period när jag hittar mängder med roliga veggorecept och -idéer, så jag känner för att laga mer vegetariskt framöver :)

Igår tänkte vi äta linsgrytan som blev över sen sist (HÄR). Men jag ville ha nåt mer till!
Så jag gjorde morotsbiffar. Det är enkelt, billigt, gott och fräscht! Och miljövänligt, dessutom :).

MOROTSBIFFAR 8 st (stora)

800 g morötter
1 röd lök
ca 1 dl olika frön (jag hade pumpafrön och linfrön)
1 dl ströbröd
2 ägg
en skvätt grädde
salt, svartpeppar, vitpeppar


Riv morötterna på den grova sidan av järnet. Riv löken, även den grovt.
Blanda ströbröd, ägg och grädde i en bunke. Ha i morötter och lök, samt fröna.
Salta och peppra, smaka av.
Låt stå en stund i bunken.

Stek biffarna i smör i en stekpanna. Ta en bit smet och forma till en boll så gott det går, och lägg ner i pannan. Platta till med fingrarna. Låt steka på medelvärme ett par minuter så de får fin färg på undersidan. Vänd på dem, och låt dem steka ett par minuter till.

Till det här gjorde jag ugnsrostad färskpotatis som jag hällt smält smör med pressad vitlök över, och saltat med flingsalt. In i ugnen, 175 grader rätt länge. Höj värmen på slutet om du vill ha mer färg på dem.

Ja, och så en sallad till. Och en klick bearnaisesås. 




Till snacks i tv-soffan på kvällen (vi hade införskaffat senaste utgivna säsongen av Rederiet, så det var lite högtidsstund :D) hade jag frukt, rätt och slätt. Det finns ju så himla goda frukter i affärn nu. Jag hade cantaloupemelon, nektarin samt körsbär. ÅH så gott!! :)




Idag kokade jag ängamat. Finaste sommarmaten nästan. Bara koka små färskpotatisar så de är nästan klara. I med frysta sommargrönsaker, och så lite slantade rädisor från eget land, samt lite hackad purjolök. Låt puttra en stund, och sen i med lite mjölk och grädde, och hackad gräslök, dill och persilja. Smaka av med salt och peppar. 



Imorgon, då blir det inte vegetariskt däremot. För då är det midsommarafton, och här ska ätas sill :).

Glad midsommar önskar jag er alla! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar