måndag 15 juni 2015

Måndagspysslet

Även om jag inte orkar utföra några stordåd numera, så är det ändå skönt att ha vissa saker som jag gör och som gör min familj glad också, plus bidrar till att hushållet rullar på.
Jag klarar inte att dammsuga eller torka golv. Hänga tvätt går bra om det är en bra dag och inte jättemånga maskiner. Men att göra några grovjobb ute, eller att skura badrummet och så...nä, på sin höjd handfatet.
Men laga mat går oftast fint! :) Ibland med assistans av Andreas som gör grovgörat som att skala potatis och hacka och skiva och riva och sånt. Men ändå.
Och att skriva veckomatsedel funkar utmärkt :). Och att utifrån den sen skriva en handlingslista. Inga problem.

Så idag har jag återigen gjort det jag kan och gillar. Jag brukar skriva för en vecka framöver, från fredag-torsdag. Men vi handlar på tisdagar, så det blir ju lite framförhållning då. Så det här är matsedeln från och med idag till och med torsdag i nästa vecka:

MÅNDAG: Hemmagjord pasta med krämig kyckling med ädelost. Sallad.

TISDAG: Sill, potatis, gräddfil, ägghalvor med räkor/dill/majonnäs, samt en sallad.

ONSDAG: Morotsbiffar med en linsröra och rostad färskpotatis till. Sallad, förstås, och kanske en kall sås på creme fraiche och örter.

TORSDAG: Ängamat, hembakt bröd.

FREDAG: Midsommarafton, så då blir det sill och potatis igen! :) Jordgubbar med lättvispad, lättsockrad grädde till efterrätt.

LÖRDAG: Hemmagjord pizza, sallad.

SÖNDAG: Potatis- och köttfärsgratäng, sallad.

MÅNDAG: Pasta med ost- och skinksås, kokta grönsaker

TISDAG: Grillad kyckling med vitlök och örter, en god potatissallad med vinägrett, samt en fräsch grönsallad. En klick bearnaise om man vill ha.

ONSDAG: Grillad lax, grillade grönsaker, kokt färskpotatis, samt romsås.

TORSDAG: Kokt korv med hembakt bröd, hemmagjord räksallad. 




Allt kommer förstås inte bli som tänkt. Rätt vad det är en dag så blir vi sugna på nåt annat från matsedeln, och då får vi ju vara wild and crazy och lite vardagsedge och byta ut ;).
Eller så kommer vi på att äsch, vi orkar inte greja med det - vi går och käkar en pizza istället.
Eller så hittar vi nåt gott i frysen som vi hellre vill ha.

Men planen är såhär, och efter morgondagens handling kommer allt att finnas hemma, så det är bara att laga!

Bilder och recept kommer allt eftersom, men här följer lite bilder på en del av rätterna som jag har lagat och fotat förut:



Pasta med ost- och skinksås


Sill å potäter med tillbehör



Hemmagjord pizza, kebabvarianten


Potatissallad med vinägrett

Ängamat


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar