onsdag 14 november 2018

Angående vegetarisk mat

Jag gillar vegetarisk mat. Jag fattar inte varför jag inte lagar det ännu oftare än jag gör, men det är väl vanans makt.
Jag gillar dock inte vegetarisk mat som ska likna kött. T ex är jag inte alls förtjust i quorn som många tycker smakar som kyckling. Nejnejnej, säger jag. Det smakar inte kyckling, det är bara en läskig konsistens med en läskig bismak. Tycker jag.
Eller allt sojakött av olika slag. Visst, det ser kanske ut som kött. Men det är inte kött och åtminstone det jag smakat på, smakar inte så värst likt kött heller.
Men men, smaken är ju som baken, och gillar man det ska man förstås äta det!

Men det finns ju mycket som man kan laga utan "låtsaskött". Som olika slags biffar med grönsaker eller bönor eller linser. Det gjorde jag idag! Det blev biffar på röda linser.

RÖDA LINSBIFFAR 


3 dl okokta linser
1 gul eller röd lök

1 ägg
2½ msk potatismjöl
2 tsk spiskummin
3 tsk paprikapulver
2 tsk salt


Koka linserna i en knapp liter lättsaltat vatten i ca 5-10 minuter, på låg värme. Låt rinna av i durkslag.
Hacka löken fint och fräs i lite olja så den blir mjuk men inte får färg.
Blanda alla ingredienser med slev i en skål. Låt smeten stå i ca tio minuter (under tiden kan du ju passa på att göra tzatzikin som jag serverade till :)). Stek sen i olja i en stekpanna. Smeten är väldigt lös men det är bara att klicka ut med sleven i stekpanna.

Till det hade vi ugnsrostad ruccolapotatis. Skär skalade potatisar i rätt stora bitar (ca 3 cm). Lägg i en ugnsform/långpanna. Pudra över paprikapulver, ha på lite flingsalt och häll på rejält med rapsolja. Rör om med händerna så all potatis kommer med. Ställ in i ugnen på 225 grader i ca 20-30 minuter tills potatisen får fin färg. Blanda i en skål med en näve ruccolasallad, och om du vill kan du strö över lite mer flingsalt. Se så fint det blev!


(Den här potatisen funkar såklart jättefint även till kött, fisk eller kyckling! Den är så enkel att göra men blir både vacker att se på och väldigt god att äta!)

Och till det hade vi även tzatziki. Dela en bit gurka på längden, ta ur det blöta innanmätet, riv grovt med rivjärn. Krama ur den rivna  gurkan med händerna, lägg i en skål och blanda med grekisk yoghurt, olivolja, en eller två pressade vitlöksklyftor samt salt, peppar och om du vill, en gnutta sötning (socker eller sötströ eller honung eller vad du nu vill ha). Rör om ordentligt, låt stå en stund, servera. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar