lördag 10 november 2018

En aktiv lördag

Aktiva dagar för andra är säkert helt annorlunda än det här. Men för mig var det aktivt!
Klockan åtta ringde klockan och vi gick upp (aja, inte helt på en gång men ganska...) och åt lite frukost och gav hundarna mat.
Sen drog vi iväg till Götene!
Ett stopp blev det på vägen, på Willys i Mariestad. Där finns nämligen möjlighet att ta ut kontanter, och det ville vi.
Vi gjorde det och så glodde vi lite på blommorna som finns där innan en går in i själva butiken. Och så skulle vi gå. Men då! Då traskade ett gäng snubbar in. Som att de ägde affären. Svartklädda, skinnskalliga, och med pilar och ord som "REVOLUTION" på tröjorna. NMR! Nordiska Motståndsrörelsen. Nazister. Alltså stollar.
När de klev in där så reagerade jag instinktivt.
- Nämen nääää.... Vilka stollar! utbrast jag just i mötet med dem.
Andreas hängde inte riktigt med och ba "Men vadå?". 

- Jamen nazister. Vilka jävla idioter, sa jag medan de traskade förbi oss.
Och jag blev så arg. Att de ens får finnas. Att det ens finns folk som känner att det där är en bra ideologi att ansluta sig till. Som känner att de har rätt att tycka att andra människor inte ens får existera pga deras ursprung eller religion. Som till och med förnekar förintelsen.
Så hela tiden efter mitt spontana uttalande muttrade jag hela vägen till bilen. "Jävla idioter. Åk hem med er! Sluta skinheadsa!" och liknande.

I bilen fick jag sitta och googla på bilder på kattungar och annat gulligt för att sänka mitt blodtryck som var i höjden, och höja mitt humör som var på botten. Jag ville ju trots allt ha glädje av loppisen.

Och så kom vi dit och jag gick till en säljare som stod utomhus. Och jag frågade om en vas, vad den kostade. En tjuga, sa han. Och la till:
- Men ska du ha den till värmeljus så...

Och  jag avbröt,
- NEJ!!
Det kom liksom ut lite mer ilsket än jag tänkt mig, för jag var nog fortfarande upprörd över de där jädrans nazisterna.
Men snubben som sålde tog det med ro.
- Ja jävlar, en till som är sådär jävla förbannad och negativ som jag är idag! sa han.
- Ja för helvete, jag mötte några jävla nazister, NMR, när jag var på Willys i Mariestad! sa jag. Själaglad över att ha hittat en själsfrände.
Och det blev reaktion hos flera loppisbesökare. En tant brevid blev upprörd över det jag sa.
- VA?? I Mariestad?? Jag bor här, jävla idioter att vara där!!

Och så spred det sig. Så till slut stod vi och svor och var förbannade allihop :).

Men sen (efter att ha köpt lite grejer där, hemligt pga julklappar) så gick jag in i själva loppisen och då hittade jag lite fint. Som det här t ex: 


Fin vas för 20,-

Stora muminkulor för 40,-/styck

En julduk i retrostil, endast 20,-

En julebock med skägg, för blott 10,-


Sen köpte jag lite annat också, men en del av det är juleklappar och så, så det lämnar jag därhän :).

I vilket fall som helst en väldigt rolig och lyckad loppistur!



Sen kom vi hem och jag slocknade som ett ljus på julaftonskväll.
Men när jag vaknade så lagade jag middag. Det skulle bli laxgryta! Och det blev det!

Såhär gjorde jag:



LAXGRYTA med aioli

600 g laxfilé
3 morötter
3 palsternackor
1 rödlök
1 fänkål
10 cm purjolök
1-2 vitlöksklyftor
smör
7-8 dl vatten
2 dl vitt vin
ca 3 msk fiskfond
1 dl creme fraiche
2 dl grädde. 
färsk dill

Vitlöksaioli

  • 1 äggula
  • 1 dl olivolja
  • 1 vitlöksklyfta
  • salt

Skär laxen i stora tärningar. Skala morot och palsternacka, skär i hyfsat stora bitar. Klyfta rödlök, skär fänkål i stora bitar, strimla purjo. Hacka vitlök fint. Fräs allt det i smör i en gryta.

När allt är genomvarkt, häll på vatten, vin och fiskfond. Låt puttra i 10-15 minuter.
Tillsätt creme fraiche och grädde, rör ihop och låt puttra lite till. Tillsätt grovhackad färsk dill.

Smaka av med salt och svartpeppar.

Under tiden som du gör allt det, koka potatis om du vill ha det till. Jag valde små delikatesspotatisar.

Och  under tiden kan du också göra en aioli om du vill. En äggula i en bunke, och så 1 dl olja (jag använde olivolja, men går bra med t ex rapsolja också. Droppa i olja i bunken med äggulan, vispa kraftigt. Fortsätt droppe för droppe med oljan, och öka allt eftersom. Vispa hela tiden kraftigt. När oljan är i så vispa tills aiolin är krämig. Pressa i en vitlöksklyfta och smaka av med salt. Klart!

Gott blev det! Och så tänkte jag ha bröd till men hade inget direkt sådär. Men hittade ett par hamburgerbröd i frysen. Dem tinade jag lite och skar sen i bitar och rostade i ugnen, på galler, i 225 grader. Man tager vad man haver!





  • Jamen det var gott med lite vitt vin!

Nu har vi en stillsam lördagskväll här hemma. Kanske blir det lite tv-tittande om en stund. 

4 kommentarer:

  1. Skönt med ett bättre avslut än
    början på dagen!��

    SvaraRadera
  2. Fy vad trist med en massa konsumtion, jag hittade din blogg när jag sökte recept, men usch så besviken man blir på konsumtionen, det handlar väldigt mycket om dina inköp :-( Behöver du verkligen allt det där du köper?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, som du ser så är det begagnade saker jag köper. Såklart är det inte allt jag egentligen _behöver_ - men eftersom det är just begagnat så belastar ju inte min "konsumtion" vare sig miljö, ekonomi eller annat så värst.
      Hur känner du själv - _behöver_ du verkligen allt du äger och köper?
      Tråkigt att du blev besviken över min blogg, men alla kan ju inte gilla allt. Hoppas att du hittade nåt recept som lät intressant i a f! 😊

      Radera